search icon

Ναυτιλία

Γιατί οι Greeks αγόρασαν 13% περισσότερα δεξαμενόπλοια σε σύγκριση με το 2021

Η άνθηση της αγοράς δεξαμενόπλοιων, στην οποία συνέβαλε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και οι κυρώσεις προς το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο

Το 2022 φτάνει στο τέλος του, μια χρονιά απρόβλεπτων γεγονότων που συγκλόνισαν τόσο τις ναυλαγορές τόσο των δεξαμενόπλοιων όσο και των φορτηγών.

Από τη μία πλευρά, η Κίνα, ο βασικός παίκτης στην ξηρή αγορά, εγκλωβίστηκε στην πολιτική της μηδενικής covid κατά της πανδημίας με αυστηρά λουκέτα και περιορισμούς τόσο στα εγχώρια όσο και στα διεθνή ταξίδια. Αν αναλογιστούμε ότι η Κίνα είναι υπεύθυνη για σχεδόν το 50% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου, αλλά και ότι οι κινεζικές αρχές σχεδιάζουν να φτάσουν τις 1.800 διεθνείς πτήσεις την εβδομάδα από και προς την Κίνα εντός του επόμενου έτους. Από την άλλη πλευρά, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία προκάλεσε χάος στον ενεργειακό τομέα και επηρέασε την αγορά δεξαμενόπλοιων δημιουργώντας νέες εναλλακτικές διαδρομές αυξάνοντας τα τονομίλια.

Για το πώς επηρεάστηκε η δραστηριότητα των αγοραπωλησιών οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers επισημαίνουν:

«Αναμφίβολα, ο “νικητής” των συναλλαγών του S&P είναι τα δεξαμενόπλοια, καθώς 700 πλοία άνω των 9.999 DWT άλλαξαν χέρια, περίπου 27% πάνω σε σχέση με τις πωλήσεις του 2021 και ο υψηλότερος όγκος από το 1995.

Τα πλοία MR2 και Aframax / LR2 σημείωσαν τις περισσότερες πωλήσεις, καθώς αντιπροσωπεύουν 315 συναλλαγές.

Οι πωλήσεις του MR1 αυξήθηκαν σημαντικά φέτος. Κατά τη διάρκεια του 2021 πωλήθηκαν 32 πλοία MR1, ενώ μέχρι σήμερα 86 πλοία MR1 έχουν βρει νέους ιδιοκτήτες.

Τέλος, ο τομέας των VLCC απεικόνισε μια μικρή μείωση του όγκου των πωλήσεων, κατά 12% χαμηλότερα σε σχέση με τα επίπεδα του 2021.

Επιπλέον, τα νέα εναλλακτικά δρομολόγια αύξησαν την αγοραστική διάθεση για πλοία της κλάσης Ice, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 21% των συνολικών πωλήσεων δεξαμενόπλοιω».

Για τα φορτηγά πλοία αναφέρουν: «Όσον αφορά τη δραστηριότητα της Dry S&P, ο συνολικός όγκος των συναλλαγών μειώθηκε σε σύγκριση με τις πωλήσεις του 2021 σε 712 (μείωση 28%).

Το μέγεθος Supramax/Ultramax σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση των πωλήσεων σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021 (34% κάτω), ενώ το Handymax ήταν το μόνο τμήμα που σημείωσε αύξηση (32% πάνω), αλλά δεν πρόκειται για σημαντική κίνηση, καθώς ο αριθμός των handymax που άλλαξαν χέρια ήταν λίγοι».

Οι Greeks

Ας δούμε όμως πόσο δραστήριοι ήταν οι Έλληνες κατά τη διάρκεια του 2022.

Σύμφωνα με τον Χclusiv Shipbrokers οι Έλληνες αγόρασαν περίπου 130 Bulk Carriers, σημαντικά λιγότερα πλοία από τα 245 bulkers του 2021. Από την άλλη στην αγορά δεξαμενόπλοιων περίπου 100 πλοία μεταφοράς προϊόντων και αργού πήγαν σε Έλληνες πλοιοκτήτες, σχεδόν 13% περισσότερα πλοία από το 2021.

Τα μεγέθη Handysize, Supramax/Ultramax και Pmax/Kamsarmax είχαν τη μερίδα του λέοντος στις προτιμήσεις των Ελλήνων, καθώς κάθε ένα από τα μεγέθη είχε σχεδόν το 28% των συνολικών πωλήσεων ξηρού χύδην φορτίου σε Έλληνες πλοιοκτήτες.

Από την άλλη πλευρά, τα δεξαμενόπλοια MR2 είχαν σίγουρα προσελκύσει το ενδιαφέρον των Ελλήνων με το μερίδιό τους να ανέρχεται στο 33% περίπου των πωλήσεων, με τα MR1 και Aframax στη δεύτερη και τρίτη θέση με 17% και 14% αντίστοιχα.

«Για άλλη μια χρονιά παρατηρείται σημαντική αύξηση της δραστηριότητας στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων χύδην και δεξαμενόπλοιων. Καθώς η αβεβαιότητα σχετικά με τα μελλοντικά καύσιμα των πλοίων και τις τεχνολογίες για λιγότερες εκπομπές ρύπων παραμένει έντονη, οι επενδυτές διστάζουν να δώσουν νέες παραγγελίες καθώς ενδέχεται να μην μπορούν να λειτουργήσουν αποδοτικά στο εγγύς μέλλον και στρέφουν την προσοχή τους στα υπάρχοντα πλοία» αναφέρουν οι αναλυτές και προσθέτουν:

« Η άνθηση της αγοράς δεξαμενόπλοιων, στην οποία συνέβαλε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και οι κυρώσεις προς το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ήταν ο κύριος λόγος που η αγορά μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων άνθισε κατά τη διάρκεια του 2022.

Από την άλλη πλευρά, η δραστηριότητα στα φορτηγά πλοία ήταν μειωμένη σε σύγκριση με το 2021, αλλά οι περισσότερες από 700 συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν το 2022 είναι η δεύτερη καλύτερη επίδοση από το 1995.

Η ρευστότητα και οι σημαντικές ταμειακές ροές που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, με την προσδοκία ότι η επαναλειτουργία της Κίνας από τους περιορισμούς της COVID θα δώσει ώθηση στην αγορά ξηρού φορτίου, κράτησαν ζωντανές τις συναλλαγές SnP. Παρά τις αβεβαιότητες στις παγκόσμιες οικονομίες, τον πόλεμο στην Ουκρανία και την επιμονή της Κίνας σε αυστηρές πολιτικές COVID, η ζήτηση για εμπορεύματα και προϊόντα είναι σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το 2021 και οι προβλέψεις της αγοράς για ένα βιώσιμο, αν όχι βελτιωμένο 2023, ενισχύουν το κλίμα» και εξηγούν:

«Το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος έχει σχεδόν τα ίδια τονομίλια με το 2021 και περίπου 5% περισσότερα από το 2019, ο όγκος του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου άνθρακα είναι υψηλότερος από το 2021 με σχεδόν τα ίδια τονομίλια και η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου το 2022 ήταν μόνο 1% μικρότερη από τα προ της πανδημίας επίπεδα και 2% υψηλότερη από το 2021, ενώ οι προοπτικές για το 2023 και για τα τρία εμπορεύματα είναι θετικές».

Διαβάστε ακόμη

Ποδαρικό στο 2023 με αυξήσεις 20%-25% στο ρεύμα – Aβεβαιότητα για τους επόμενους μήνες

Η… Κατερίνα Μέσι, η Cosmote, η Vodafone και η ΕΥΠ, η Ιντρακάτ «κοιτάζει» την ΤΕΚΑΛ (και στο βάθος ΟΛΘ) και το χρυσό weekend στα malls

«Village Resort & Waterpark»: Πώς από το σφυρί κατέληξε στα χέρια της Μαρίτας Καράτζη (pics)

Exit mobile version