Η κρουαζιέρα σε τοπικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο παρουσιάζει μια ουσιαστική ανάκαμψη σε σύγκριση με το 2021, κάτι που δημιουργεί συγκρατημένη αισιοδοξία μετά τη σκληρή δοκιμασία του κλάδου από τη μάστιγα του κορωνοϊού το 2020 και το 2021.

Η αναβάθμιση του ρόλου της Ελλάδας ως κορυφαίου προορισμού κρουαζιέρας επιβεβαιώνεται και από τα φετινά μεγέθη για τη χώρα: από τα 279 κρουαζιερόπλοια των εταιρειών-μελών της Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας CLIA, τα 87 θα λειτουργήσουν φέτος στην Ελλάδα, εκ των οποίων τα 47 θα κάνουν homeport σε ελληνικά λιμάνια, με ολική ή μερική επιβίβαση επιβατών. Αυτή είναι μία τάση που ξεκίνησε εν μέσω πανδημίας, όταν η Ελλάδα πρωταγωνίστησε στην επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, και συνεχίζεται εξίσου δυναμικά. Συνολικά 25 διαφορετικές εταιρείες κρουαζιέρας θα επισκεφτούν φέτος την Ελλάδα, περισσότερες από κάθε άλλη χρονιά.

«Είναι γεγονός ότι σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, στον οποίο περιλαμβάνεται και ο τομέας της κρουαζιέρας, τα επίπεδα που θα κινηθούν οι αφίξεις τουριστών σε διεθνές επίπεδο κατά το έτος 2022 θα κυμαίνονται μεταξύ του 55% και 70% των επιπέδων του 2019, ανάλογα με την περιοχή», επισημαίνει στο «b.s.» ο Μιχάλης Λάμπρος, ένα από τα εμπειρότερα στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας με εμπειρία άνω των 60 ετών και διευθυντής της Majestic Cruises:

«Οι μεγαλύτερες ανακάμψεις του τομέα της κρουαζιέρας παρουσιάζονται στη Μεσόγειο, Ανατολική και Δυτική, και στην Καραϊβική. Το τελικό ποσοστό της αυξητικής εκτίμησης θα εξαρτηθεί από διάφορες συνθήκες, όπως π.χ. ο ρυθμός με τον οποίο θα συνεχίσουν να αίρονται οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, η εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία και οι τυχόν πιθανές εστίες αναζωπύρωσης του κορωνοϊού.

Βέβαια δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η συντριπτική πλειονότητα των ταξιδιωτικών πρακτόρων και όσων ασχολούνται βαθύτερα με τον τομέα της κρουαζιέρας διακρίνουν ότι οι προοπτικές για το έτος 2022 είναι σίγουρα καλύτερες από το 2021. Εάν επομένως όλα εξελιχθούν σύμφωνα με τις προσδοκίες των αρμόδιων φορέων, η πιθανή επιστροφή της κρουαζιέρας στα επίπεδα του 2019 τοποθετείται το νωρίτερο για το έτος 2024» και συνεχίζει υπογραμμίζοντας την σημαντικό ρόλο των αεροπορικών συνδέσεων στην ανάκαμψη της κρουαζιέρας:

«Μεγάλο ποσοστό συμμετοχής στην επιδιωκόμενη ανάκαμψη της κρουαζιέρας σε διεθνές αλλά και σε τοπικό επίπεδο έχει η διεθνής εναέρια κυκλοφορία. Οσο περισσότερες αεροπορικές μεταφορές επιβατών υπάρχουν, τόσο περισσότεροι θα είναι και οι πιθανοί επιβάτες/τουρίστες κρουαζιερόπλοιων. Σε αυτό τον τομέα αξίζει να σημειώσουμε ότι η Ευρώπη και η Αμερική υπερδιπλασίασαν το πρώτο τρίμηνο του 2022 την κίνηση επιβατών/τουριστών σε σύγκριση με το 2021. Ομως εξακολουθούν οι αριθμοί να υπολείπονται σημαντικά εκείνων του 2019».

Οπως επισημαίνει ο Μιχάλης Λάμπρος και σύμφωνα με την τελευταία ανακοίνωση του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού «το πρώτο τρίμηνο του 2022, η Ευρώπη και η Μεσόγειος, Δυτική και Ανατολική που μας ενδιαφέρει άμεσα για την κρουαζιέρα, κατέγραψαν τα καλύτερα θετικά αποτελέσματα με τα έσοδα να σκαρφαλώνουν περίπου στο 50% των προ-πανδημικών επιπέδων. Μια θετική και ελπιδοφόρα ένδειξη για τη συνέχιση με επιτυχία των κρουαζιερών της φετινής περιόδου στις πιο πάνω αναφερόμενες περιοχές» και προσθέτει:

«Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις των υπευθύνων φορέων, οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια θα ξεπεράσουν κατά πολύ εκείνες του 2021, με αύξηση σε μεγάλο βαθμό των homeporting κρουαζιερών, ιδιαίτερα από τον Πειραιά και για πρώτη φορά από τη Θεσσαλονίκη. Βέβαια ο αριθμός των επιβατών που αναμένεται απέχει αρκετά από εκείνον του έτους 2019, όμως μήνα με τον μήνα υπάρχει μια σταθερή αύξηση η οποία ελπίζουμε ότι προς το τέλος της περιόδου θα καλύψει περίπου το 60% με 70% της δυναμικότητας των κρουαζιερόπλοιων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή μας και όχι μόνο. Ευελπιστούμε ότι αυτή η αυξητική τάση επιβατών κρουαζιέρας θα έχει θετική συνέχεια και με αυτά τα δεδομένα οι προοπτικές ανάκαμψης στα επίπεδα του 2019 τοποθετούνται για το 2024, εφόσον δεν υπάρχουν άλλες δυσάρεστες εκπλήξεις».

Για την κατάργηση των υγειονομικών περιορισμών ο Μιχάλης Λάμπρος τονίζει:

«Ολες οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα προώθησης και προσέλκυσης επιβατών σε μια προσπάθεια να πείσουν περισσότερους να επανέλθουν στην κρουαζιέρα ως μέσον αναψυχής και ξένοιαστων διακοπών. Σε αυτή την προσπάθεια βοήθησε σε μεγάλο ποσοστό η κατάργηση των περιορισμών που υπήρχαν στα περισσότερα κράτη λόγω κορωνοϊού, ιδιαίτερα των ελέγχων και των απαιτήσεων των υγειονομικών αρχών κατά την άφιξη στα λιμάνια επιβίβασης και κατά την αναχώρηση των επιβατών.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, πάνω από σαράντα κράτη σε διεθνές επίπεδο έχουν ήδη καταργήσει αυτούς τους περιορισμούς. Εάν επομένως όλα προχωρούν χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα και σίγουρα ξεκίνησε μια νέα περίοδος ανάκαμψης του τομέα της κρουαζιέρας σε τοπικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο» και καταλήγει λέγοντας:

«Με βάση αυτά τα δεδομένα, ίσως να επαληθευτεί η πρόβλεψη του γραμματέα του Tourism Policy Council των ΗΠΑ, κυρίου Ραϊμόντο, ότι πιθανόν να δούμε το έτος 2027 τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο να ξεπερνά τα 90 εκατομμύρια. Αυτό φυσικά θα ξεπεράσει κατά πολύ τα 30 εκατομμύρια που είχαμε την προ της πανδημίας εποχή. Πρόβλεψη άκρως αισιόδοξη, αλλά ίσως πραγματοποιήσιμη».

Διαβάστε ακόμη:

Χάρης Πυλαρινός (Hack the Box): Ποιος είναι ο «εκπαιδευτής» των ηθικών χάκερ (pics)

Πόσα χρήματα έχουν οι Έλληνες στις τέσσερις μεγάλες ελληνικές τράπεζες

Ντράγκι: Η πολιτική πτώση του άνδρα που έσωσε το ευρώ όχι όμως και την οικονομία της Ιταλίας