Οι αγορές πετρελαίου ήταν πολύ απασχολημένες κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας. Οι τιμές του μαύρου χρυσού ανέβηκαν σε επίπεδα που είχαν να παρατηρηθούν από τον Νοέμβριο και ο λόγος ήταν η αναμονή για μειωμένες προμήθειες.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό WTI ανέκαμψαν σε πάνω από 87 δολάρια ΗΠΑ/βαρέλι, όταν στις 24 Αυγούστου 2023 η τιμή ήταν περίπου 78 δολάρια ΗΠΑ και τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό Brent βρίσκονται στα 90,8 δολάρια ΗΠΑ/βαρέλι, περίπου 10% υψηλότερα από τις 24 Αυγούστου.

Η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε ότι θα παρατείνει την εθελοντική μείωση της παραγωγής της κατά 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως έως το τέλος Δεκεμβρίου. Η Ρωσία παρέτεινε επίσης την εθελοντική μείωση των εξαγωγών πετρελαίου κατά 300.000 βαρέλια ημερησίως έως το τέλος του έτους.

«Η απόφαση της Ρωσίας και της Σαουδικής Αραβίας δεν προκάλεσε μόνο την ενίσχυση της ζήτησης πετρελαίου και την εκτόξευση των τιμών, αλλά προκάλεσε επίσης διάφορες ενέργειες γύρω από την αγορά. Το Ιράν, το Ιράκ και η Νιγηρία έχουν ήδη αυξήσει την παραγωγή αργού πετρελαίου, για να αντισταθμίσουν τις περαιτέρω μειώσεις της παραγωγής που ανακοίνωσαν η Ρωσία και η Σαουδική Αραβία. Τον Αύγουστο του 2023, η παραγωγή αργού πετρελαίου του ΟΠΕΚ+ αυξήθηκε κατά 120.000 βαρέλια/ημέρα με τη βοήθεια των τριών προαναφερθεισών χωρών» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των αγορών, η ιρανική παραγωγή των 2,95 εκατομμυρίων βαρελιών/ημέρα είναι η υψηλότερη από τον Νοέμβριο του 2018, η παραγωγή στο Ιράκ αυξήθηκε κατά 110.000 βαρέλια/ημέρα, καθώς αυξήθηκε η εσωτερική κατανάλωση, ενώ η παραγωγή της Νιγηρίας αυξήθηκε κατά 60.000 βαρέλια/ημέρα, καθώς η φόρτωση συνεχίστηκε στον τερματικό σταθμό Forcados, μετά από υποθαλάσσια διαρροή που διέκοψε τη φόρτωση για ένα μήνα.

«Πολλοί οικονομολόγοι προβλέπουν ωστόσο ότι το 2023 θα είναι το τελευταίο έτος ανάκαμψης της ζήτησης αργού πετρελαίου από την COVID-19 για την Κίνα και από το 2024 ο ρυθμός της ζήτησης πετρελαίου θα αρχίσει να επιβραδύνεται. Η Κίνα, ενοχλημένη από τις περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου, προσπαθεί να καλύψει τα νώτα της κάνοντας πρόσθετες συμφωνίες για να εξασφαλίσει επαρκείς ποσότητες για τα διυλιστήριά της» τονίζουν οι αναλυτές:

«Έτσι, υπάρχει ένας νέος γύρος διαπραγματεύσεων μεταξύ της κρατικής Saudi Aramco και των Κινέζων πελατών της για το 2024, ο οποίος θα βοηθήσει τον μεγαλύτερο εξαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο να ανταγωνιστεί για τον «κορυφαίο προμηθευτή αργού πετρελαίου» της Κίνας έναντι της Ρωσίας. Οι φήμες λένε ότι η Σαουδική Αραβία πρόκειται να αυξήσει τις προμήθειες αργού στην Κίνα το 2024 για τα νέα διυλιστήρια, παρά την απόφαση να παρατείνει τη μείωση της παραγωγής της μέχρι το τέλος του 2023.

Τα ανεξάρτητα διυλιστήρια πετρελαίου στην Κίνα άρχισαν επίσης να στρέφονται προς το ιρανικό αργό και τα περισσότερα από αυτά εισάγουν πλέον τις ανάγκες τους σε πρώτη ύλη από τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα που έχουν υποστεί κυρώσεις. Η αντικατάσταση αργού πετρελαίου με φορτία από χώρες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις στα περισσότερα από τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας έχει διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στην απελευθέρωση μη κυρωμένων ποσοτήτων στην αγορά και συμβάλλει στη συγκράτηση των παγκόσμιων τιμών του αργού πετρελαίου».

Διαβάστε ακόμη

Τράπεζες: Μέτρα με μοντέλο «Ιανού» για τους πληγέντες του «Daniel» – Στόχος η ανάσχεση ενός κύματος «κόκκινων» δανείων

Τράπεζα της Ελλάδος: Ετήσια μέση αύξηση 14% στις τιμές των διαμερισμάτων το β’ τρίμηνο (πίνακας)

Πλαφόν στην τιμή πώλησης εμφιαλωμένου νερού στη Θεσσαλία (πίνακας)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ