Ναυτιλία

Ο ΟΠΕΚ, οι εφοπλιστές με δεξαμενόπλοια και η προσμονή για γύρισμα της αγοράς προς τα πάνω

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Η χασούρα έχει φθάσει τα 10.986 δολάρια την ημέρα κατά μέσο όρο από τα 10.202 ήτοι ποσοστό αύξηση ζημιάς κατά 7,7%

Οι πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων αντιμετωπίζουν τις πιο προκλητικές συνθήκες της τελευταίας 10ετίας. Τα κέρδη έχουν μειωθεί, το ενδιαφέρον των ναυλωτών ήταν αναιμικό τους τελευταίους 12 μήνες και το συνολικό εμπόριο φαίνεται να πέφτει στροβιλίζεται σε μία ατέρμονη δίνη από την αρχή της πανδημίας.

Η αύξηση κατά 100% των τιμών του πετρελαίου από το χαμηλό που σημειώθηκε τον Νοέμβριο του 2020 απεικονίζει πλήρως τη μειωμένη ζήτηση για φορτία αργού πετρελαίου που παρατηρείται στην αγορά, ενώ πολλοί έμποροι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον τα αποθέματά τους.

Ωστόσο, η πρόσφατη απόφαση του ΟΠΕΚ+ αρχίσει να αυξάνει την παραγωγή, από τον Αύγουστο έως τον Δεκέμβριο κατά 2 εκατομμύρια κατά δύο εκατομμύρια βαρέλια αλλά και να παρατείνει ένα συνολικό πακέτο διαχείρισης της διάθεσης του πετρελαίου μέχρι το τέλος του 2022, για να αντιμετωπιστεί η τάση αύξησης των τιμών έφερε μία αισιοδοξία στην αγορά ότι λόγω χαμηλότερης τιμής θα αυξηθεί η ζήτηση. Στην ομάδα συμμετέχουν οι χώρες-μέλη του ΟΠΕΚ, αλλά και σύμμαχοί τους, όπως η Ρωσία.

Οι τιμές του Brent σημειώνουν πτώση κατά 5% καθημερινά. Ωστόσο, ο ΟΠΕΚ δεν έχει αποκλείσει κανένα σενάριο για νέες περικοπές παραγωγής στην περίπτωση που υπάρξουν δυσμενείς εξελίξεις λόγω του τέταρτου κύματος της πανδημίας.

Ένα άλλο σημαντικό σημείωμα ότι προέκυψε από τη συνάντηση του ΟΠΕΚ + ήταν η πιθανή προσαρμογή της πολιτικής της του σε περίπτωση που το ιρανικό πετρέλαιο επέστρεψε στην αγορά. Το Ιράν θα μπορεί να προσθέσει επιπλέον 1,5 εκατομμύρια bpd στην αγορά σε περίπτωση άρσης των κυρώσεων.

Σύμφωνα με την Allied Shipping Research οι αριθμοί απεικονίζουν μια βελτιωμένη εικόνα για την ζήτηση. Κατά τη διάρκεια του β’ τριμήνου του 2021 η παραγωγή ήταν 43,95 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως ξεπερνώντας το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020.

Στις ΗΠΑ τα αποθέματα αργού πετρελαίου έχουν μειωθεί στο χαμηλότερο σημείο από τις αρχές του 2020 σε περίπου 437,6 εκατομμύρια βαρέλια, ενώ η ίδια πτωτική τάση παρατηρείται στην Ευρώπη.

Τα διυλιστήρια έχουν χρησιμοποιήσει μέχρι τώρα το ήδη εισαγόμενο αργό πετρέλαιο και οι  έμποροι που προσπαθούν να αποφύγουν τις τρέχουσες αυξημένες τιμές πετρελαίου. Δεδομένου όμως ότι τα αποθέματα αργού πετρελαίου έχουν ήδη μειωθεί σημαντικά, είναι πιθανό να αυξηθεί σταδιακά το μεταφορικό έργο των δεξαμενόπλοιων αποστολών αργού πετρελαίου.

Η τιμή του πετρελαίου όμως αναμένεται να παραμείνει ως καθοριστικός παράγοντας για τη διαμόρφωση των επιπέδων ζήτησης τελικά επίπεδα ζήτησης. Τα στοιχεία δείχνουν αύξηση των μηνιαίων ροών συναλλαγών για
τον Ιούλιο, οδηγώντας στο υψηλότερο επίπεδο για το τρέχον έτος.

Η ενίσχυση των κερδών για τους ιδιοκτήτες θα είναι αργή ενώ η ναυλαγορά εξακολουθεί να είναι σοβαρά τραυματισμένη από την υπερπροσφορά που αντιμετώπισε.

Την εβδομάδα 12-18 Ιουλίου 2021 σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research ο BDTI- δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil ανέβηκε κατά 0,5% από τις 586 μονάδες στις 589. Ο μέσος όρος είναι οι 606 μονάδες με την αντίστοιχη χρονική περίοδο το 2020 να ήταν στις 722 μονάδες.

Ανοδική πορεία έχει και ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο». Αυξήθηκε κατά 4% από τις 445 μονάδες στις 463. Ο μέσος όρος είναι οι 506 μονάδες ενώ την αντίστοιχη χρονική περίοδο το 2020 η ναυλαγορά ήταν στις 586 μονάδες.

Η πίεση όμως συνεχίζεται στα VLCC δεξαμενόπλοια. Η χασούρα έχει φθάσει τα 10.986 δολάρια την ημέρα κατά μέσο όρο από τα 10.202 ήτοι ποσοστό αύξηση ζημιάς κατά 7,7%. Οι εφοπλιστές συνεχίζουν να “μπαίνουν μέσα” στα ταξίδια που κάνουν τα πλοία τους. Αυτό σημαίνει ότι ο ναυλωτής τους δίνει φιξ τιμή την οποία δέχονται ώστε να παραμείνουν στην αγορά. Όμως ο ναύλος δεν φθάνει όχι για να βγάλουν έστω και ελάχιστο κέρδος αλλά ούτε για να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα του πλοίου με αποτέλεσμα να βάζουν και από την τσέπη τους οι εφοπλιστές.

Για τα Suezmax οι ζημιές μειώθηκαν κατά 12,6%. Το αρνητικό πρόσημο έφθασε στα 3.288. δολάρια την ημέρα από 3.764.

Για τα Aframax η ημερήσια χασούρα στα ναύλα αυξήθηκε κατά 114,2% από τα 254 δολάρια στα 544 δολάρια.

Διαβάστε ακόμη:

ΥΠΕΝ: Με ποιους όρους δόμησης θα χτίζονται οι εκτός σχεδίου περιοχές

COSMOTE Vs NOVA: Τηλεοπτικό «ντέρμπι» για τα εκατομμύρια του ποδοσφαίρου

Η πράσινη ανάπλαση της Πλατείας Συντάγματος – Τα 10 οφέλη με αριθμούς (pics)