Eνώ ο χρόνος μετράει αντίστροφα για τη σταδιακή μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία οι πλοιοκτήτες βρίσκονται σε αδιέξοδο αφού οι αρμόδιοι δεν έχουν  καταλήξει και ούτε πρόκειται να καταλήξουν σύντομα στο ποια θα είναι τα οικολογικά καύσιμο που θα πρέπει να καίνε τα πλοία.  Οι εφοπλιστές δεν ξέρουν τι πλοία να ναυπηγήσουν και  το μπέρδεμα καλά κρατεί.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι νέες τεχνολογίες και τα καινούρια καύσιμα δεν θα είναι διαθέσιμα τουλάχιστον μέχρι το 2030. Τα «κλειδιά» για την απανθρακοποίηση είναι η πράσινη και βιώσιμη χρηματοδότηση, η ισχυρή και αποτελεσματική ρυθμιστική πολιτική και οι τεχνολογικές εξελίξεις σε μηχανές και ναυπηγεία.

Οι πλοιοκτήτες έχουν αφεθεί μόνοι τους να «παλεύουν με τα κύματα» της ενεργειακής μετάβασης.

Όπως έχει επισημάνει ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου, διευθύνων σύμβουλος της Safe Bulkers, «στα Ποσειδώνια του 2024 πιστεύω ότι θα είμαστε σε θέση να απαντήσουμε για το ποιο θα είναι το εναλλακτικό καύσιμο του μέλλοντος το οποίο θα χρησιμοποιηθεί στη ναυτιλία. Η απανθρακοποίηση θα γίνει κάποια μέρα, αλλά όχι σύντομα. Θα καθυστερήσει. Μιλάμε με τα ναυπηγεία και δεν έχουν ιδέα τι μηχανές να βάλουν. Τη μία μας λένε για αμμωνία, την άλλη για LNG και μετά για μεθάνιο. Δεν έχουμε λύσεις. Μέχρι το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία δεν θα γίνει κάτι προς την κατεύθυνση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Είμαστε στο σκοτάδι».

Την ίδια ώρα όμως είναι από εκείνους που παίρνει τα μέτρα του ώστε στη νέα εποχή  η εταιρεία του να είναι από τις πλέον ανταγωνιστικές.

Πριν από λίγες ημέρες,  η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Safe Bulkers  πούλησε το ναυπηγήσεως 2006 σε γιαπωνέζικες γιάρδες φορτηγό πλοίο τύπου Kamsarmax class, το MV Pedhoulas Trader, έναντι 15,84 εκατομμυρίων δολαρίων.  Το πλοίο θα παραδοθεί στον αγοραστή τον προσεχή Δεκέμβριο.

Ο δρ Λουκάς Μπαρμπαρής πρόεδρος της εταιρείας δήλωσε: «Συνεχίζουμε  να πουλάμε την παλαιότερη χωρητικότητα μας καθώς παραλαμβάνουμε τα νεότευκτα πλοία- IMO Φάση 3, βελτιώνοντας την περιβαλλοντική απόδοση του στόλου και αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητά μας στο νέο πιο αυστηρό ρυθμιστικό περιβάλλον.»

O Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου είναι από τους πλοιοκτήτες εκείνους οι οποίοι κινούνται με σχέδιο και δυναμική προς τη νέα εποχή.

Η Safe Bulkers έχει ναυπηγικό πρόγραμμα και προβαίνει σε περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις του υφιστάμενου στόλου της που αφορούν τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων της. Στο σύνολό του, ο στόλος της είναι μοντέρνος και υψηλής ενεργειακής απόδοσης, με αποτέλεσμα να μπορεί να είναι ανταγωνιστικός στη διεθνή αγορά από το 2023 και μετά, βάσει των περιβαλλοντικών επιδόσεών του.

Έχει  επενδύσεις 365 εκατ. δολαρίων για 11 νεότευκτα πλοία ξηρού φορτίου, νέας τεχνολογίας που πληρούν τις προδιαγραφές του International Maritime Organization-Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) Phase 3 αναφορικά με τις απαιτήσεις για μειωμένες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG) και ιδιαίτερα του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) κατά 30% με βάση το έτος αναφοράς 2008, καθώς και Tier III αναφορικά με τις απαιτήσεις για μειωμένες εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOX).

Έρευνες

Η εταιρεία ρίχνει μεγάλο βάρος σε έρευνες για τα οικολογικά καύσιμα. Έχει εφαρμόσει  πιλοτικό πρόγραμμα χρήσης βιοκαυσίμων  το οποίο  εντάσσεται στην πολιτική που υλοποιεί η εταιρεία για να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.

Μέσω των πιλοτικών προγραμμάτων η εταιρεία δοκίμασε τη λειτουργική αποδοτικότητα και την αλληλοεπίδραση των καυσίμων με την κύρια μηχανή των πλοίων, τις γεννήτριες ντίζελ, ενώ έγινε και αξιολόγηση σε ποιο ποσοστό μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Όπως προέκυψε από τις δοκιμές, η μείωση εκπομπών CΟ2 ήταν σε ποσοστό 13,54% σε σύγκριση με το συμβατικό καύσιμο VLSFO. Επίσης, σημαντική ήταν η διαπίστωση ότι δεν χρειάστηκε να γίνει τροποποίηση στον υπάρχοντα εξοπλισμό του πλοίου, ενώ δεν παρατηρήθηκαν δυσλειτουργίες ή φθορές στην κύρια μηχανή και στις γεννήτριες ντίζελ. Η εταιρεία επισημαίνει ότι θα συνεχίσει να ερευνά τη χρήση βιοκαυσίμων ως εναλλακτικό καύσιμο προς την απανθρακοποίηση του στόλου της.

Η εταιρεία στο πλαίσιο της Έκθεσης Αειφορίας για το 2021 (Εnviromental Social Governance ESG Report)  περιγράφει την πρόοδο των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και πρακτικών διακυβέρνησης («ESG») και το όραμα  για τη συνεχή βελτίωση των προτύπων ESG.

Η μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των επιχειρήσεων και των λειτουργιών της  και η υιοθέτηση μιας υγιούς εταιρικής διακυβέρνησης αποτελεί εδώ και καιρό στρατηγική προτεραιότητα για την εταιρεία.

-Υγιής Εταιρική Διακυβέρνηση (Sound Corporate Governance)

-Υποστήριξη των ναυτικών κατά τη διάρκεια περιορισμών για τον COVID, πέραν των άλλων με πρόγραμμα εκτεταμένου εμβολιασμού πάνω στο πλοίο.

-Εκπαίδευση του προσωπικού

-$365 εκατ. δολάρια σε επενδύσεις 11 νεότευκτων πλοίων υπο παραγγελία, τελευταίας τεχνολογίας, σύμφωνα με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς IMO GHG EEDI Phase 3 -NOX Tier III με σημαντικά λειτουργικά και εμπορικά πλεονεκτήματα, ιδιαίτερα λόγω της χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου.

Τα πλοία παραδίδονται μέχρι το 1o τρίμηνο του 2025. Οι παραγγελίες έγιναν εγκαίρως και πριν τον ανταγωνισμό σε τιμές πολύ κάτω από την σημερινή τους αξία.

-Περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις στον υπάρχοντα στόλο ύψους $2,2 εκατομμυρίων δολαρίων το 2022 που αφορούν κυρίως low friction paints και ducts.

-Χρήση 2.000 τόνων βιοκαυσίμων ( BIOFUEL) σε πέντε πλοία μέχρι τέλος Μαΐου 2022 με αποτέλεσμα μείωση εκπέμπουν CO2 κατά 1.550 τόνους.

-Επαληθευμένα δεδομένα για τον Λειτουργικό Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης (Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI)) και τον Δείκτη Ετήσιας Αναλογίας Αποδοτικότητας (Annual Efficiency Ratio (AER)) για το 2021. Και οι δυο δείκτες χρησιμοποιούνται για να κατατάξουν τα πλοια σε κατηγορίες αποδοτικότητας απο Α (καλύτερη) έως Ε (χειρότερη).

Εξαιρετικές και πολύ ανταγωνιστικές περιβαλλοντικές επιδόσεις καταγράφει το  “MV Vassos” που παρέλαβε η εταιρεία τον  Μάιο του 2022, του 1ου εκ των 11 υπό παραγγελία νεότευκτων πλοίων. Η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου το κατατάσσει στην περιβαλλοντική κατηγορία Α του IMO και της Rightship, ενώ παράλληλα το πλοίο αυτό είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό στην ναυλαγορά.

Διαβάστε ακόμη:

Η… Κακιά Σκάλα στα κανάλια, το σφυρί της Καικίλιας, ο εφοπλιστής και ο… ψιλικατζής σε νέες ιστορίες

Ρίχνουν τα τιμολόγια ηλεκτρισμού οι πάροχοι ενέργειας για τον Νοέμβριο

Καλάθι του νοικοκυριού: Eκτός αναψυκτικά και νερό – «Mπαίνουν» αλεύρι και όσπρια