Με μια κόρη και μια άλλη να έρχεται σύντομα, οι Bentvelsen έψαχναν για ένα πιο ευρύχωρο αυτοκίνητο. Ο Τζέρι, 34 ετών, είναι αγρότης από το Ρότερνταμ και ήδη εξοικειωμένος με τον μεγαλύτερο κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας από την οικογενειακή επιχείρηση που χρησιμοποιεί τα επαγγελματικά φορτηγά της BYD. Την επόμενη εβδομάδα, αυτός και η σύζυγός του Τζέσικα, 33 ετών, θα παραλάβουν ένα μαύρο BYD Tang, ένα επταθέσιο αμιγώς ηλεκτρικό SUV που επιταχύνει από στάση στα 0-100 km/h σε 4,6”.

Κοντολογίς, η BYD άρχισε την «απόβαση» στην Ευρώπη και η παράδοση των πρώτων αυτοκινήτων στους ευρωπαίους πελάτες της κατά τη διάρκεια της έκθεσης αυτοκινήτου στο Παρίσι αυτή την εβδομάδα έκανε πολλούς να χάσουν τον ύπνο τους.

Η τρίτη πολυτιμότερη (σε χρηματιστηριακή αξία) αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο -πίσω από την Tesla και την Toyota και μπροστά από την Porsche– φαίνεται να είναι η πρωτοπόρος μεταξύ των πολυάριθμων κινεζικών εταιρειών που θα επιχειρήσουν στο προσεχές μέλλον την διείσδυσή τους στην πιο απαιτητική αγορά του κόσμου.

Το TANG, το μεσαίο πλήρως ηλεκτρικό SUV της BYD, διαθέτει τετρακίνηση, αυτονομία 400 km (WLTP) και έχει απόδοση 517 (!) PS

Στην προσπάθειά της να εισέλθει στην Ευρώπη, η BYD θα πουλήσει αρχικά τρία πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε έξι ευρωπαϊκές χώρες. Το Atto 3, ένα συμπαγές crossover, θα πωλείται προς 38.000 ευρώ, ενώ δύο μεσαίου μεγέθους μοντέλα, το SUV Tang και το σεντάν Han, τιμολογούνται στις 72.000 ευρώ. Ενα δεύτερο σεντάν, το Seal, θα προστεθεί αργότερα. Η BYD σκέφτεται επίσης να προσθέσει στην ευρωπαϊκή γκάμα της και ένα μικρό αυτοκίνητο, το Dolphin.

Η BYD έχει κινήσει το ενδιαφέρον των κυβερνήσεων της κεντρικής και νότιας Ευρώπης που επιθυμούν να προσελκύσουν επενδύσεις από την εταιρεία, η οποία εξετάζει την κατασκευή αυτοκινήτων σε τοπικό επίπεδο καθώς οι σχέσεις μεταξύ της Κίνας και των δυτικών χωρών που έχουν ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία και αισθάνονται να απειλούνται από την άνοδό της γίνονται όλο και πιο τεταμένες.

Ορισμένες από τις χώρες είναι πολύ εξυπηρετικές», είπε ο Michael Shu, γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της BYD Europe, σχετικά με τις διευκολύνσεις στην αντιμετώπιση των αναγκών της εταιρείας για εργασία, γη, ενέργεια, κατασκευές και ένα οικοσύστημα κοντινών προμηθευτών. «Ακόμη και στην Κίνα, δεν έχουμε τέτοιου είδους παροχές».

Ο πολιορκητικός κριός της BYD για την ευρωπαϊκή αγορά θα είναι αναμφισβήτητα το μικρότερο SUV της κινέζικης μάρκας, ATTO 3, με απόδοση 204 PS και αυτονομία που ξεπερνά τα 400 km

Αυτή την θερμή υποδοχή πάντως σίγουρα δεν τη συμμερίζονται οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, με την Stellantis να πρωτοστατεί: «Οι Κινέζοι κατασκευαστές γίνονται δεκτοί στην Ευρώπη με ένα κόκκινο χαλί», δήλωσε σε δημοσιογράφους στο Παρίσι ο Carlos Tavares, διευθύνων σύμβουλος της Stellantis. «Σίγουρα δεν τύχαμε αντίστοιχης υποδοχής στην Κίνα».

«Είναι ανησυχητικό», δήλωσε ο Laurens van den Acker, διευθυντής σχεδιασμού του ομίλου Renault. «Πρέπει να στηρίξουμε την Ευρώπη. Θέλω να αναλάβουμε εμείς την ηγεσία στην αυτοκινητοβιομηχανία. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ένα πλεονέκτημα σε σχέση με εμάς και η κινεζική κυβέρνηση ποντάρει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εδώ και 15 χρόνια».

Πάντως άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν δείχνουν να ανησυχούν σε τέτοιο βαθμό, δεδομένου ότι οι ίδιες έχουν επενδύσει στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία εδώ και δεκαετίες, με συμφωνίες υποχρεωτικών κοινοπραξιών με εγχώριους κατασκευαστές για να μην χάσουν μια περίοδο μετεωρικής ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας.

Ορισμένες από αυτές τις δυτικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων του Volkswagen Group και της General Motors, δημιούργησαν τεράστια μερίδια στην κινεζική αγορά που ωστόσο έχουν αρχίσει να επιδεινώνονται τα τελευταία χρόνια, καθώς οι τοπικοί παίκτες διαθέτουν πλέον πολύ ελκυστικά ηλεκτρικά μοντέλα.

«Η ένταση του ανταγωνισμού αυξάνεται», δήλωσε σε συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, Ola Kallenius. «Είναι η πιο συναρπαστική περίοδος να δουλεύεις στην αυτοκινητοβιομηχανία από το 1886», πρόσθεσε, αναφερόμενος στη χρονιά που ο Carl Benz κυκλοφόρησε το πρώτο αυτοκίνητο που τροφοδοτούνταν από κινητήρα αερίου. «Την ίδια συιγμή βέβαια είναι και η πιο αβέβαιη περίοδος».

Δεν είμαστε σε θέση να κρίνουμε από κοντά την ποιοτική εκτέλεση του εσωτερικού των αυτοκινήτων της BYD αλλά οι εικόνες (και οι αναφορές από το εξωτερικό) μιλούν για μια σαφώς premium προσέγγιση

Ενώ ορισμένες κυβερνήσεις προσφέρουν χέρι βοήθειας, ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν είναι έτοιμος να παίξει σκληρή άμυνα. Η κυβέρνησή του ετοιμάζει ένα μέτρο για την επιδότηση των ηλεκτρικών οχημάτων μόνο εάν κατασκευάζονται στη Γαλλία ή τουλάχιστον στην Ευρώπη. Μια τέτοια πολιτική βέβαια μπορεί απλώς να κάνει πιο πιθανή την κατασκευή εργοστασίων κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη.

Εκτός από την BYD, σχέδια επέκτασης στην Ευρώπη φαίνεται να έχει και η Great Wall Motor, της οποίας το μικρό EV Ora Funky Cat με ρετρό εμφάνιση που ανταποκρίνεται στο όνομά του είναι μεταξύ των μοντέλων που η κινεζική εταιρεία παρουσιάζει στο Παρίσι.

Η Great Wall πρόκειται να ξεκινήσει την κατασκευή ηλεκτρικών MINI hatchback με τη BMW στην Κίνα. Ενα επόμενο βήμα θα μπορούσε να είναι η κατασκευή δικών της μοντέλων στο εργοστάσιο της ΜΙΝΙ λίγο έξω από την Οξφόρδη της Αγγλίας, το οποίο θα σταματήσει να παράγει ηλεκτρικά ΜΙΝΙ για τουλάχιστον τα επόμενα αρκετά χρόνια.

Είτε αξιοποιώντας συνεργασίες με εταιρείες που γνωρίζουν οι καταναλωτές είτε, στην περίπτωση της BYD, με πολιορκητικό κριό τα επαγγελματικά οχήματα και λεωφορεία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας φαίνονται έτοιμες να υπερνικήσουν τους ενδοιασμούς που είχαν οι ευρωπαίοι αγοραστές αυτοκινήτων στο παρελθόν σχετικά με την αγορά ενός κινεζικού αυτοκινήτου.

«Γνωρίζουμε ήδη την BYD από τη δουλειά μας», είπε ο Jerry Bentvelsen, όταν ρωτήθηκε αν είχε δεύτερες σκέψεις να γίνει ένας από τους πρώτους στην Ολλανδία στους οποίους η BYD θα παραδώσει ένα από τα αυτοκίνητά της. «Δεν έχω επιφυλάξεις.».

Διαβάστε ακόμη:

Το Μαξίμου καταστρώνει τον οδικό χάρτη για το στήσιμο της διπλής κάλπης

Ποιους συμφέρει η 10ετής παραγραφή οφειλών

Υπουργείο Οικονομικών: O πρώτος προϋπολογισμός χωρίς μνημόνιο