Σε σκιώδεις πρακτικές καταφεύγει η Ρωσία έτσι ώστε να καταφέρει να πουλήσει ένα σχετικά άγνωστο πετρελαϊκό υποπροϊόν σε εισαγωγείς οι οποίοι δε θέλουν να παραβούν τις κυρώσεις της Δύσης και προσπαθούν να υπερκεράσουν το πλαφόν που έχουν θέσει η Ε.Ε. και οι συμμάχοι της.

Οι πωλητές της ρωσικής νάφθας, η οποία χρησιμοποιείται κυρίως για την παρασκευή πλαστικών και πετροχημικών, αντιμετωπίζουν πολλαπλά εμπόδια λόγω των νέων κυρώσεων που επιβλήθηκαν τον Φεβρουάριο. Τα μέτρα στα οποία καταφεύγουν οι Ρώσοι εξαγωγείς συμπεριλαμβάνουν τον χαρακτηρισμό της νάφθας ως βενζίνη ή την αποστολή φορτίων χωρίς καταγεγραμμένο τελικό προορισμό, σύμφωνα με πηγές των FGE και Kpler. 

«Δεν υπάρχει ξεκάθαρος εισαγωγέας ρωσικής νάφθας τώρα που η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Νότια Κορέα δεν μπορούν να το αγοράσουν άμεσα», τόνισε το στέλεχος της FGE, Αρμάν Ασράφ στο Bloomberg, προσθέτοντας πως «αυτό δημιουργεί μεγαλύτερες δυσκολίες για την εξαγωγή νάφθας από αυτές που αντιμετωπίζει η εξαγωγή αργού».

Η έλλειψη των αγοραστών έχει επιδεινώσει το πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει η Ρωσία. Τόσο η Κίνα, όσο και η Ινδία εισάγουν περισσότερη νάφθα αλλά, δεδομένης της σημαντικής εγχώριας παραγωγικής τους ικανότητας, δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τις απώλειες των εισαγωγών από την Ε.Ε. και τη Νότια Κορέα. Η μόνη αχτίδα ελπίδας για τη Μόσχα είναι η Βραζιλία.

Η Ρωσία εξήγαγε 1,34 εκατομμύρια τόνους νάφθας τον Μάρτιο σύμφωνα με δεδομένα του Kpler, αλλά κανείς δε γνωρίζει εάν η χώρα θα μπορέσει να συνεχίσει με παρόμοιο επίπεδο εξαγωγών τους ερχόμενους μήνες.

Ρωσικά φορτία βενζίνης έχουν ήδη μεταφερθεί προς τα ΗΑΕ και τις χώρες της Δυτικής Αφρικής. Σύμφωνα με την FGE «τα φορτία αυτά αποτελούνται στην πραγματικότητα από νάφθα ή νοθευμένη βενζίνη με υψηλό ποσοστό νάφθας». Ο λόγος για την νέα στρατηγική αυτή είναι οι κυρώσεις, οι οποίες έχουν θέσει πλαφόν $45/βαρέλι για ρωσική νάφθα, αν και οι τιμές της αγοράς βρίσκονται πολύ παραπάνω από το επίπεδο αυτό. Το πλαφόν της βενζίνης, από την άλλη, κυμαίνεται στα $100/βαρέλι. 

Ένας από τους κύριους τρόπους με τους οποίους η Μόσχα καταφέρνει και εξάγει τα πετρελαϊκά υποπροϊόντα της είναι ο επαναχαρακτηρισμός των φορτίων, ή η νόθευση με μη ρωσικά καύσιμα σε κέντρα όπως η Σιγκαπούρη ή η Φουτζάιρα των ΗΑΕ. Η σκιώδης αυτή πρακτική η οποία έγινε ανάρπαστη μετά από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία δε φαίνεται πως θα τελειώσει σύντομα, λόγω των κυρώσεων της Δύσης.

Ο όγκος των φορτίων νάφθας από τη Ρωσία προς τη Σιγκαπούρη σχεδόν τετραπλασιάστηκε τον Μάρτιο σε ετήσια βάση, στους 164.000 τόνους, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler. Ο όγκος των φορτίων με τελικό προορισμό τα ΗΑΕ αυξήθηκε από τους 0 στους 156.000 τόνους.

Ορισμένοι εισαγωγείς στη βόρεια Ασία, όμως, όπως η Νότια Κορέα ή η Ιαπωνία φαίνεται πως δεν είναι διατεθειμένοι να εισάγουν τα φορτία αυτά, αφού δε θέλουν να διακινδυνεύσουν πιθανή παράβαση των διεθνών κυρώσεων.

Διαβάστε ακόμη

Εμπορεύματα: Οι προβλέψεις για τις τιμές και τα 5 γραφήματα – κλειδιά

Φράγκου: Σε εξέλιξη το ναυπηγικό πρόγραμμα της Navios Partners για 21 πλοία – Παρέλαβε το νεότευκτο φορτηγό «Navios Altair»

Η «επέλαση» της Μελόνι στην οικονομία – Ξηλώνει τις διοικήσεις των κρατικών επιχειρήσεων