Φόρμουλα για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της Υπόγειας Αποθήκης της Καβάλας, η οποία επιταχύνεται και από τις δραματικές εξελίξεις στον τομέα του φυσικού αερίου και την έλλειψη στρατηγικών αποθεμάτων αναζητά το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το ΤΑΙΠΕΔ.

Για να δοθεί όμως το πράσινο φως για το επόμενο βήμα του σχεδίου ιδιωτικοποίησης, απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο τελικός σχεδιασμός του έργου και ο καθορισμός του ρυθμιστικού πλαισίου βάσει του οποίου θα καθοριστούν οι ταρίφες.

Ο ΔΕΣΦΑ έχει υποβάλλει σχέδιο για ένα νέο αγωγό στο πλαίσιο αναβάθμισης των υποδομών του ΕΣΦΑ στην Βόρεια Ελλάδα, ο οποίος έχει κοστολογηθεί σε άνω από 600 εκατ. ευρώ και ανεβάζει στα ύψη το κόστος της ΥΑΦA σε σχέση με τα 400 εκ. ευρώ που ήταν η αρχική εκτίμηση για τον προϋπολογισμό του έργου.

Στο ΥΠΕΝ υποστηρίζουν ότι τα έργα αναβάθμισης οφείλουν να γίνουν για να εξυπηρετήσουν το συνολικό σχεδιασμό των έργων στην περιοχή (FSRU Αλεξανδρούπολης, IGB) και είναι ανεξάρτητα από την επένδυση στην Υπόγεια Αποθήκη της Καβάλας.

Πρέπει επομένως να εξεταστεί το έργο να προχωρήσει χωρίς τον δεύτερο αγωγό ή με κάποιο άλλο εναλλακτικό σχέδιο.

Την περασμένη εβδομάδα υπήρξε άλλη μια συνάντηση στο υπουργείο με την διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, το ΤΑΙΠΕΔ και τη ΡΑΕ προκειμένου να βρεθεί ένας κοινός τόπος για να προχωρήσει ο διαγωνισμός.

Η ΡΑΕ έχει ζητήσει το ποσοστό της κοινωνικοποίησης της ΥΑΦΑ, δηλαδή το κόστος που θα περάσει στους χρήστες του δικτύου μεταφοράς να είναι 50%. Το 35% του κόστους προβλέπεται να καλυφθεί από κοινοτική χρηματοδότηση, μέσω της ένταξης του project στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (PCI) κάτι όμως που δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο και το 15% από τον επενδυτή ο οποίος θα αναλάβει την υλοποίηση της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου. Έχει προταθεί εφόσον το έργο δεν εγκριθεί ως PCI, να υπάρξει συμμετοχή και του ελληνικού δημοσίου στο πρότζεκτ ώστε να μην επιβαρυνθεί με όλο το κόστος ο καταναλωτής.

Το ΥΠΕΝ ζήτησε από το ΔΕΣΦΑ στοιχεία ώστε να διαπιστώσει ποια θα είναι η επιβάρυνση εφόσον κοινωνικοποιηθεί το 100% του έργου.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο διαχειριστής υπολόγισε την επίμαχη επιβάρυνση σε 0,45 ευρώ στους λογαριασμούς των ρυθμιζόμενων χρεώσεων από την λειτουργία της αποθήκης, χρέωση που δεν θεωρείται απαγορευτική ειδικά για ένα τόσο κρίσιμο έργο όπως είναι η αποθήκευση, η οποία στην παρούσα συγκυρία της ενεργειακής κρίσης θα μπορούσε να ήταν σωτήρια για την χώρα.

Στο διαγωνισμό για την ΥΑΦΑ, ο ΔΕΣΦΑ συμμετέχει από κοινού με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενώ στο έργο έχει κατέβει και η Energean Oil & Gas που σήμερα διαχειρίζεται την υποδομή.

Με βάση την τελευταία μεταμνημονιακή έκθεση της Κομισιόν, η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών αναμένονται το πρώτο τρίμηνο του 2022. Αναγκαία συνθήκη για να προχωρήσει ο διαγωνισμός είναι το ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο πρέπει να ολοκληρωθεί πριν την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.