Ναυτιλία

Επενδύσεις με διαφορετικές χρηματοδοτήσεις από Κωνσταντακόπουλο – Παππά – Παληού

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Οι προοπτικές της αγοράς δείχνουν πολύ καλές και η κερδοφορία και η ρευστότητα στις κατηγορίες των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παραμένουν μεγάλες

Η ελληνόκτητη ναυτιλία συνέχισε να επεκτείνεται μέσα στο α’ εξάμηνο του 2021 κυρίως με αγορές μεταχειρισμένων-second hand πλοίων αφού οι προοπτικές της αγοράς δείχνουν πολύ καλές και η κερδοφορία και η ρευστότητα στις κατηγορίες των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι μεγάλες.

Οι ευνοϊκές συνθήκες των ναυλαγορών άνοιξε το δρόμο και την όρεξη των Ελλήνων εφοπλιστών για επενδύσεις.

Προσφάτως άρχισε να υπάρχει ενδιαφέρον και για τα δεξαμενόπλοια εν όψει εκτιμήσεων ότι η ναυλαγορά τους επιτέλους θα ανέβει.

Οι τρόποι χρηματοδότησης που επιλέγουν οι Έλληνες εφοπλιστές είναι ποικίλοι.

Τρεις περιπτώσεις είναι ενδεικτικές.

Κωστής Κωνσταντακόπουλος

Η δραστηριότητα στις χρηματιστηριακές αγορές έχει μειωθεί και αυτό οφείλεται στη χαμηλή τιμή των μετοχών σε σύγκριση για όλες σχεδόν τις δημόσιες ναυτιλιακές εταιρείες.

Υπήρξε, ωστόσο, μια αύξηση 60% στα IPO, αλλά επίσης και μείωση κατά 25% στα ναυτιλιακά ομόλογα.

Πάντως οι πολύ καλές ναυλαγορές έχουν ως αποτέλεσμα να αναθερμανθεί το ενδιαφέρον στις χρηματιστηριακές αγορές των ΗΠΑ και της Σκανδιναβίας, του Λονδίνου και της Ανατολής. Στην Ελλάδα η επιτυχία της Costamare έναντι όλων των πιθανοτήτων που της έδιναν δείχνει τη δυναμική που υπάρχει στον κλάδο. Η Costamare Participations εξέδωσε με επιτυχία Κοινό Ομολογιακό Δάνειο ποσού 100.000.000 ευρώ διάρκειας πέντε ετών. Επίσης η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά της Νέας Υόρκης, Costamare συμφερόντων οικογένειας Κωνσταντακόπουλου μπήκε δυναμικά στην αγορά των φορτηγών πλοίων αφού στα μέσα του Ιουνίου αγόρασε “πακέτο” 16 φορτηγά πλοία χωρητικότητας μεταξύ 33.000-85.000 τόνων dw. Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων είναι τα 10 χρόνια.

Πέτρος Παππάς

Το μέγεθος της ελληνόκτητης ναυτιλίας προσέλκυσε και μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια. Όπως συνέβη στην εισηγμένη στην χρηματιστηριακή αφορά της Wall Street, Star Bulk με επικεφαλής τον Πέτρο Παππά στην οποία επένδυσαν 30 αμερικανικά funds.

Η εταιρεία είναι μεγαλύτερη εισηγμένη όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων της ξηρού φορτίου. Έχει στόλο με 148 πλοία συνολικής χωρητικότητας 15,4 εκτ. τόνων. Από αυτά 127 είναι φορτηγά χωρητικότητας από 52.000 έως 210.000 τόνους DW, 19 δεξαμενόπλοια και δύο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Σεμίραμις Παληού

Η εξαιρετικά κερδοφόρος ναυλαγορά ξηρού φορτίου έδωσε την ευχέρεια στην εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Diana Shipping με επικεφαλής τη Σεμίραμις Παληού να στραφεί στις τράπεζες και και πάρει δάνειο από την ABN AMRO Bank για να αναχρηματοδότηση έξι πλοίων της.

Για τις μεγάλες επενδύσεις οι Έλληνες εφοπλιστές στράφηκαν στις εναπομείνασες στη ναυτιλία τράπεζες με δυνατά ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια όπως είναι η Credit Suisse, η BnP Paribas, η Citibank, αλλά και στο κιζενικό leasing. Και μπορεί το leasing να είναι ακριβότερο κατά 1% σε σύγκριση με τον τραπεζικό δανεισμό αλλά έχει άλλα πλεονεκτήματα όπως μεγαλύτερη εκταμίευση και χρονικό βάθος.

Κινεζικές τράπεζες

Οι κινεζικές τράπεζες που κάνουν leasing φαίνεται ότι έχουν πλέον την εμπειρία στην ελληνόκτητη ναυτιλία και μπορούν να καλύπτουν όλες τις απαιτήσεις και τα θέλω των Ελλήνων. Κάποια σοβαρά προβλήματα και περιορισμοί που αντιμετώπιζαν οι Έλληνες δεν υφίστανται πλέον. Οι Κινέζοι έχουν αρχίσει να μαθαίνουν καλά τους Έλληνες και τον τρόπο σκέψης τους όσο αφορά τις επενδύσεις στη ναυτιλία.

Οι ευρωπαϊκές τράπεζες παρά τη μείωση της θέσης του καλύπτουν το 73,84%. Όμως οι συνθήκες για τραπεζικό δανεισμό της ναυτιλίας από τις δυτικές τράπεζες δεν φαίνεται να γίνεται ευκολότερος.

Οι ελληνικές τράπεζες

Οι ελληνικές τράπεζες είναι οι μόνες που όχι συνεχίζουν να στηρίζουν την ελληνόκτητη ναυτιλία αλλά αυξάνουν τα χαρτοφυλάκιά τους. Σύμφωνα με ετήσια έρευνα της Petrofin Index Shipfinance, το 2017 άρχισε η αύξηση του χαρτοφυλακίου τους και συνεχίστηκε και έως το 2020 και καλύπτουν το 19,76% επί του συνόλου των δανείων προς την ελληνόκτητη ναυτιλία.

Οι ελληνικές τράπεζες κατέχουν στον κατάλογο τις θέσεις 3-4-6-7 ενώ το 2019 ήταν στις θέσεις 5-6-7.

Πρώτη από τις ελληνικές τράπεζες και τρίτη στο σύνολο είναι η Πειραιώς με 2,9 δισ. και ποσοστό επί του συνόλου των δανείων 5,82%.

Ακολουθεί η Alpha Bank 2,8 δισ. ποσοστό 5,72% , η Eurobank με 2,6 δισ. και ποσοστό 5,25% και η Εθνική Τράπεζα με 2,53 δισ. Ποσοστό 5,19%.

Συνολικά οι ελληνικές τράπεζες βελτίωσαν την ανταγωνιστικότητά τους προσφέροντας χαμηλότερα περιθώρια -margins, τα οποία κυμαίνονται από 2-3% ανάλογα με το μέγεθος του πελάτη, την οικονομική του επιφάνεια και το όνομα που έχει στην αγορά. Γενικά οι ελληνικές τράπεζες έχουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα αλλά και αποτελέσματα ειδικά για τις συναλλαγές μικρού και μεσαίου μεγέθους.

Ναυπηγήσεις

Η χρηματοδότηση ναυπήγησης πλοίων αυξήθηκε κατά 12,92% παρά τη μείωση των παραγγελιών από τους Έλληνες πλοιοκτήτες.

To βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων αριθμεί 185 πλοία συνολικής αξίας 235 εκατομμυρίων δολαρίων τα οποία θα έχουν παραδοθεί μέχρι το 2023.

Διαβάστε ακόμη: 

ΔΕΠΑ: Οι καθυστερήσεις «φρενάρουν» τον επενδυτικό σχεδιασμό

Οικογένεια Δακτυλίδη: Οι βασιλιάδες των ξενοδοχείων στη Μύκονο

Green Pass: Έτσι θα ταξιδεύουμε στα νησιά – Αναλυτικά οι αλλαγές στις μετακινήσεις