Καθώς το α’ τρίμηνο οδεύει προς το τέλος του, ρίχνουμε μια ματιά στο βιβλίο παραγγελιών των κλάδων Bulk Carrier, Tanker (>=10.000 DWT), Container και Gas. Στις περισσότερες κατηγορίες ο στόλος γερνάει όπως στα φορτηγά πλοία και στα δεξαμενόπλοια αφού οι πλοιοκτήτες δεν βάζουν παραγγελίες για νεότευκτα. Αφενός γιατί είναι πανάκριβα, αφετέρου γιατί δεν υπάρχουν θέσεις στα ναυπηγεία της Απω Ανατολής μετά το 2026.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers έκανε μια σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Στις 17 Μαρτίου, ο συνολικός ενεργός στόλος των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ήταν 13.202 πλοία, με συνολικά 891 πλοία να βρίσκονται υπό παραγγελία (6,7% αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο).

Σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2022, το βιβλίο παραγγελιών του ξηρού χύδην φορτίου έχει αυξηθεί κατά 19%, ενώ ο συνολικός ενεργός στόλος έχει αυξηθεί κατά 3%.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο στόλος άνω των 21 ετών έχει αυξηθεί κατά 10% σε ετήσια βάση σε 1.568 πλοία.

Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, ο ενεργός στόλος (>= 10.000 DWT) έχει αυξηθεί κατά 3% σε 7.462 πλοία, ενώ το συνολικό βιβλίο παραγγελιών έχει μειωθεί κατά 38% σε 334 πλοία υπό παραγγελία, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022, ενώ ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς το στόλο έχει πέσει από 7,5% σε 4,5%.

Αύξηση έχει σημειωθεί κατά 21% στον αριθμό των πλοίων ηλικίας 21+ ετών, σχεδόν 2,5 φορές περισσότερο από το τρέχον βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων, γεγονός που υπογραμμίζει ότι ο στόλος των δεξαμενόπλοιων κινδυνεύει να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια.

Στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων, ο ενεργός στόλος ανέρχεται σε 5.850 πλοία και είναι αυξημένος κατά περίπου 4% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2022, όταν ο στόλος ήταν 5.606 πλοία.

Παρόμοια αύξηση παρατηρήθηκε και στο βιβλίο παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων, το οποίο σήμερα αριθμεί 917 πλοία σε παραγγελία, ενώ πριν από ένα χρόνο είχε 791 παραγγελίες (αύξηση 16%).

Ομοίως, με τον γηρασμένο (21+ ετών) στόλο των πλοίων ξηρού φορτίου και των δεξαμενόπλοιων, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ηλικίας άνω των 21 ετών αποτελούν σημαντικό ποσοστό του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (21%).

Στον τομέα του υγραερίου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου, ο ενεργός στόλος αντιπροσωπεύει 2.327 πλοία, ενώ τον Μάρτιο του 2022 ήταν 2.243 πλοία (αύξηση κατά 3,7%). Το βιβλίο παραγγελιών έχει εκτοξευθεί κατά 31% σε 475 παραγγελίες (καθώς τον Μάρτιο του 2022 τα πλοία υπό παραγγελία ήταν 362), αντανακλώντας αύξηση του λόγου του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο από 16,1% τον Μάρτιο του 2022 σε 20,4% σήμερα. Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι μια σημαντική συνέπεια προς τον στόχο των μηδενικών εκπομπών παρουσιάζεται στο βιβλίο παραγγελιών LPG/LNG με το 90% αυτών να είναι ικανό ή έτοιμο να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα.

«Όπως μπορεί να συμπεράνει κανείς, ότι υπάρχει πλήθος πλοίων ηλικίας 21+ ετών, επομένως μπορεί να δούμε σημαντική αύξηση του αριθμού των πλοίων που πηγαίνουν για διάλυση στο μέλλον, με ορισμένες περιπτώσεις, όπως η αγορά ξηρού χύδην φορτίου και η αγορά δεξαμενόπλοιων, τα πλοία σε παραγγελία δεν αντισταθμίζουν τα πλοία που μπορεί να κατεδαφιστούν» σχολιάζουν οι αναλυτές του Xclusiv Shipbrokers.

Διαβάστε ακόμη

Γιατί η ακρίβεια μένει αφού ο πληθωρισμός «φεύγει»

Attica Bank: Τι προβλέπει το μνημόνιο μεταξύ Thrivest – βασικών μετόχων – Οι νέες ισορροπίες μετά την ΑΜΚ

Θεοδόσης Μιχαλόπουλος: Σε φάση αναδιάρθρωσης η Microsoft Hellas – Τι γίνεται με τα Data Centers