Ναυτιλία

Γιάννης Κοτζιάς: Ρεκόρ αγοραπωλησιών για δεξαμενόπλοια και φορτηγά το 2021

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Άλλαξαν χέρια 987 φορτηγά πλοία έναντι 628 το 2020 και 522 το 2019, ενώ στα δεξαμενόπλοια έγιναν 553 μεταβιβάσεις αυξημένες κατά 50% σε σύγκριση με το 2020 και αποτελούν τον υψηλότερο αριθμό μέσα στην τελευταία 10ετία.

Το 2021 αποδείχθηκε πολύ δραστήριο όσο αφορά τις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων – second hand πλοίων.

Σύμφωνα με την ανάλυση της Xclusiv Shipbrokers πρόκειται για μία χρονιά με τις περισσότερες μεταβιβάσεις των τελευταίων 10 ετών παρά τα προβλήματα που προέκυψαν λόγω των lockdowns και των σοβαρών προκλήσεων με τις αλλαγές πληρωμάτων.

Πιο συγκεκριμένα, μέσα στη χρονιά άλλαξαν χέρια 987 φορτηγά πλοία έναντι 628 το 2020 και 522 το 2019. «Παρατηρούμε μία σημαντική αύξηση σε ποσοστό 57% του αριθμού των συμφωνιών σε σύγκριση με την περασμένη χρονιά» επισημαίνει ο Γιάννης Κοτζιάς ιδρυτικό στέλεχος της Xclusiv Shipbrokers και πρόεδρος της Ένωσης Ναυλομεσιτών: «Σχεδόν οι μισές αγοραπωλησίες αφορούν Handysize και Supramax ενώ οι πωλήσεις πλοίων τύπου Ultramaxes αντιπροσωπεύουν το 11% του συνόλου. Είναι αξιοσημείωτο ότι τα 109 Ultramaxes τα οποία πουλήθηκαν μέσα στο 2021 είναι τα διπλά σε σύγκριση με τα 55 του 2020» και προσέθεσε:

«Όσον αφορά την ηλικία των πλοίων, η πλειοψηφία των πωλήσεων φορτηγών πλοίων αφορά ηλικίες μεταξύ 6-15 ετών. Η ηλικιακή κατηγορία 6-10 ετών αντιπροσωπεύει το 45,8% και 11-15 ετών το 25% ενώ το 2020 ήταν το 30%».

Στα δεξαμενόπλοια έγιναν 553 μεταβιβάσεις αυξημένες κατά 50% σε σύγκριση με το 2020 και αποτελούν τον υψηλότερο αριθμό μέσα στην τελευταία 10ετία.

Τα πλοία τύπου MR2 και Aframax/LR2 αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% των αγοραπωλησιών δεξαμενόπλοιων ενώ τα VLCCs και Chem/Prod το 35%. Οι πωλήσεις MR2 το 2021 ήταν αυξημένες κατά 122% σε σύγκριση με το 2020 και των Aframaxes/LR2s κατά 95%.

Οι 85 πωλήσεις VLCC το 2021 ήταν αυξημένες κατά 10% σε σύγκριση με το 2020 και αποτελούν το 66% του συνόλου των μεταβιβάσεων δεξαμενόπλοιων.

Η ηλικιακή ομάδα 11-20 των πλοίων αποτελεί την πλειοψηφία. Η ηλικιακή ομάδα 11-15 αντιπροσωπεύει το 40% και η 16-20 το 26%. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι μεταβιβάσεις δεξαμενόπλοιων ηλικίας 11-15 ετών είναι διπλάσια σε σύγκριση με το 2020.

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση «ένας λόγος που μπορεί να εξηγήσει αυτή τη σημαντική αύξηση της δραστηριότητας πωλήσεων και αγορών μεταχειρισμένων χύδην και δεξαμενόπλοιων είναι η αβεβαιότητα σχετικά με τις νέες πολιτικές μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου , που αντανακλάται στη μειωμένη όρεξη για νεότευκτα πλοία για αυτού του τύπου πλοίων. Καθώς δεν είναι ακόμη γνωστό ούτε τι είδους καύσιμο θα επικρατήσει ούτε ποια τεχνολογία θα πρέπει να υιοθετήσουν, οι πλοιοκτήτες-επενδυτές διστάζουν να παραγγείλουν πλοία που ενδέχεται να μην μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά παρά το γεγονός ότι είναι σύγχρονα.

Ένας άλλος λόγος είναι η υψηλή ρευστότητα και οι σημαντικές ταμειακές ροές που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, κυρίως στα εμπορευματοκιβώτια και σε μικρότερο βαθμό στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου. Καθώς η ενεργειακή κρίση αυξήθηκε παγκοσμίως, η ανάγκη για άνθρακα έχει αυξηθεί απροσδόκητα σε υψηλά επίπεδα, εκτοξεύοντας το BDI στις 5.650 μονάδες στις 7 Οκτωβρίου 2021, το υψηλότερο σημείο από τον Σεπτέμβριο του 2008.

Τέλος, η αισιοδοξία για τη μελλοντική αγορά μετά την Covid ήταν καθοριστική, ειδικά για την ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων.

Παρά την παρατεταμένη χαμηλή πτήση της, πολλοί πλοιοκτήτες κινήθηκαν προς αγορές δεξαμενόπλοιων, με την ελπίδα ότι το τέλος της πανδημίας πλησιάζει και όταν η ζωή ομαλοποιηθεί, θα υπάρξει απότομη αύξηση της ζήτησης για πετρέλαιο και τα προϊόντα του. Παρά τις αβεβαιότητες στις παγκόσμιες οικονομίες, η ζήτηση για εμπορεύματα και προϊόντα είναι σχεδόν σε παρόμοια επίπεδα με το 2019 και οι προβλέψεις για ένα βιώσιμο, αν όχι βελτιωμένο το 2022, ενισχύουν το επενδυτικό κλίμα.

Τα πολυάριθμα έργα υποδομής που σχεδιάζονται παγκοσμίως, οι αυξανόμενες ενεργειακές ανάγκες και η αύξηση της ζήτησης αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου καθώς ο κόσμος επιστρέφει στην κανονικότητα των μεταφορών/ταξιδιών, είναι παράγοντες που μπορεί να επαρκούν για τη δημιουργία φορτίων και τη διατήρηση της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές σε υγιή επίπεδα για το εγγύς μέλλον».

Διαβάστε ακόμη:

Σκρέκας: Σε ευρωπαϊκό επίπεδο ο «εφιάλτης» στην ενέργεια – Καλύπτουμε ένα 80% της ανατίμησης (Vid)

Ανδριανή Βόδενα: Γιατί το Βρετανικό Νηολόγιο επέλεξε τον Πειραιά

«Μάχη» Dimand και Golden Horizon για το project αξίας €80 εκατ. των δικαστηρίων Πειραιά (pics)