Η «όρεξη» της Ευρώπης για εισαγωγές άνθρακα είναι περιορισμένη, καθώς υπάρχουν αξιοπρεπή αποθέματα θερμικού άνθρακα στα ευρωπαϊκά λιμάνια, σε συνδυασμό με τα ισχυρά επίπεδα αποθήκευσης φυσικού αερίου και την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, που ενδεχομένως να οδηγήσουν σε εξαγωγές σε άλλες περιοχές, όπως η Ασία.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για τον άνθρακα του Newcastle υποχώρησαν στα 140 δολάρια ανά τόνο, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2021, σχεδόν 20% χαμηλότερα σε σύγκριση με το κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας.

Στην Κίνα, η οικονομική ανάκαμψη παραμένει υποτονική και η βιομηχανική δραστηριότητα είναι υποτονική, ιδίως στη μεταποίηση και τις κατασκευές, επιβαρύνοντας τη ζήτηση εμπορευμάτων. Παρά την άρση των δρακόντειων περιορισμών της Covid τον Δεκέμβριο, η εργοστασιακή δραστηριότητα της Κίνας συρρικνώθηκε περαιτέρω, απειλώντας τις προοπτικές του ξηρού χύδην φορτίου, καθώς η ανάκαμψη παραπαίει.

Σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, ο δείκτης υπευθύνων προμηθειών μεταποίησης του Μαΐου μειώθηκε στις 48,8 μονάδες από 49,2 μονάδες τον Απρίλιο. Πρόκειται για το χαμηλότερο επίπεδο από τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν είχε διαμορφωθεί στις 47 μονάδες.

Παράλληλα, η Κίνα αντικατέστησε τις εισαγωγές άνθρακα μεγάλων αποστάσεων με εισαγωγές από μικρότερες αποστάσεις, με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση των τονομιλίων. Ειδικότερα, μείωσε τις εισαγωγές άνθρακα από τις ΗΠΑ, ενώ αύξησε τις εισαγωγές άνθρακα από τη Μογγολία, την Αυστραλία και την Ινδονησία. Ταυτόχρονα, η Κίνα έχει στρέψει το βλέμμα της προς τη Ρωσία και τη Βόρεια Θαλάσσια Οδό για φορτία άνθρακα.

«Κατά τη διάρκεια του Απριλίου η Κίνα εισήγαγε 400.000 τόνους άνθρακα, μειωμένους κατά 40% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, ενώ αύξησε τις εισαγωγές άνθρακα από τη Ρωσία και την Αυστραλία κατά 31% σε 5 εκατ. τόνους και 108% σε 4,2 εκατ. τόνους αντίστοιχα σε ετήσια βάση.

Οι εισαγωγές άνθρακα από τη Μογγολία και την Αυστραλία είναι επίσης αυξημένες κατά περίπου 286% σε 4 εκατ. τόνους και 600% σε 3,9 εκατ. τόνους (η Κίνα ήρε τους εναπομείναντες περιορισμούς στον αυστραλιανό άνθρακα) αντίστοιχα σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος» τονίζουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«Η αδύναμη ζήτηση για άνθρακα έχει επηρεάσει την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, η οποία κατά τη διάρκεια των τελευταίων τριών εβδομάδων βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση, την υψηλότερη περίοδο συνεχούς πτώσης από το πρώτο κλείδωμα (από τα τέλη Απριλίου έως τα μέσα Μαΐου 2020). Από τις 11 Μαΐου ο BDI έχει μειωθεί κατά περίπου 44% και έχει φτάσει σε επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί στις 24 Φεβρουαρίου 2023. Οι δείκτες BCI και BSI μετρούν 16 αρνητικές ημέρες στη σειρά ο καθένας και έχουν μειωθεί κατά περίπου 58% και 26% αντίστοιχα καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Επιπλέον, ο BPI και ο BHSI μετράνε 29 και 26 συνεχόμενες αρνητικές ημέρες αντίστοιχα και έχουν μειωθεί κατά περίπου 39% και 18% αντίστοιχα από την πρώτη ημέρα πτώσης τους.»

Δεξαμενόπλοια

Όσον αφορά την ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων, η Σαουδική Αραβία δήλωσε ότι θα προβεί σε επιπλέον μείωση της προσφοράς κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα τον Ιούλιο, οδηγώντας την παραγωγή της στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και αρκετά χρόνια, σε μια προσπάθεια να στηρίξει την αγορά αργού πετρελαίου και να αντιστρέψει την πτωτική τάση των τιμών. Ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας πρίγκιπας Abdulaziz bin Salman δήλωσε ότι “θα κάνει ό,τι είναι απαραίτητο για να φέρει σταθερότητα σε αυτή την αγορά” μετά από μια τεταμένη συνεδρίαση του ΟΠΕΚ+ το Σαββατοκύριακο. Παρά την κίνηση αυτή, οι αναλυτές της αγοράς πιστεύουν ότι οι τιμές θα καταλήξουν μάλλον χαμηλότερα παρά υψηλότερα μέχρι το τέλος του 2023, κυρίως λόγω των πιθανών υφέσεων στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, της χαμηλότερης ανάπτυξης στην Κίνα και της ασθενέστερης ζήτησης αργού πετρελαίου και της ισχυρότερης προσφοράς εκτός ΟΠΕΚ μέχρι το τέλος του έτους. Η απόφαση αυτή ενδέχεται να επηρεάσει πιθανότατα τα VLCC και τα κέρδη τους, ενώ τα μικρότερα πλοία δεν θα επηρεαστούν ή θα έχουν ελάχιστες “απώλειες” κερδών.

 

Διαβάστε ακόμη

Πώς σχεδιάζει ο Βασίλης Ψάλτης να «χτίσει» τη νέα Alpha Bank – Οι 6 προτεραιότητες έως το 2025

Στο στόχαστρο της εφορίας όσοι «ξεχνούν» να δηλώσουν ενοίκια

Η Ζωή-Τζόαν Μπαέζ και ο ΣΥΡΙΖΑ, οι στραβές του ΤΑΙΠΕΔ και η Αττική Οδός, ο εμφύλιος NN και Metlife και ο Αστέρας αποκτά delivery

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ