Το 20ό Εθνικό Συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας κήρυξε την έναρξη των εργασιών του την περασμένη Κυριακή και ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ εκφώνησε μια σχεδόν δίωρη ομιλία για τις προοπτικές και τις μελλοντικές στρατηγικές της Κίνας ενώ αναμένεται να παρατείνει την εξουσία του για άλλη μια θητεία. Με την ομιλία του, επέμεινε ότι η Κίνα δεν θα υποχωρήσει από τις πολιτικές μηδενικού COVID. Η προσέγγιση τoυ Πεκίνου είναι να «βάλει τους ανθρώπους και τις ζωές πάνω απ’ όλα» και δεν υπήρχε καμία ένδειξη ότι η σκληρή καραντίνα θα τερματιστεί σύντομα.

Ο Σι αναγνώρισε ότι η «πολιτική μηδενικού COVID» δημιουργεί εμπόδια στην επίτευξη των στόχων οικονομικής ανάπτυξης που έχουν τεθεί, αλλά ταυτόχρονα δεσμεύτηκε να συνεχίσει τη μεταρρύθμιση και το άνοιγμα της κινεζικής οικονομίας και να λάβει δραστικά μέτρα για τις βιομηχανίες ακινήτων και τεχνολογίας.

Αυτά τα νέα που προέρχονται από την Κίνα παρατείνουν την αγωνία για το πότε η κινεζική οικονομία θα επιστρέψει επιτέλους σε πλήρη λειτουργία και σίγουρα εγείρουν ερωτήματα για το αν τα ναύλα θα έχουν σύντομα την «ώθηση της Κίνας» που αναμενόταν από ορισμένους.

«Παρά τη δέσμευση της Κίνας για το στόχο μηδενικών εκπομπών, ο πρόεδρος Σι κατέστησε σαφές ότι η ενεργειακή ασφάλεια αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα, καθώς η χώρα αντιμετωπίζει μια οικονομία σε ύφεση και μία αναταραχή στις παγκόσμιες αγορές καυσίμων» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers στην έκθεσή τους:

«Το Πεκίνο θα ακολουθήσει την πορεία προς την απεξάρτηση από τον άνθρακα, αλλά χωρίς να θέσει σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, που σημαίνει ότι όσο η καθαρή ενέργεια δεν είναι σε θέση να αντικαταστήσει αξιόπιστα τα ορυκτά καύσιμα, δεν θα σταματήσει να τα καίει-καταναλώνει, τονίζοντας τον σημαντικό ρόλο του άνθρακα και του αργού πετρελαίου στην οικονομία της Κίνας» και προσθέτουν:

«Σίγουρα είναι ένα σημάδι ανακούφισης, καθώς η Κίνα είναι σαφώς ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες αν όχι ο μεγαλύτερος στο θαλάσσιο εμπόριο ενέργειας. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι εισαγωγές αργού πετρελαίου από τα κινεζικά ανεξάρτητα διυλιστήρια αναμένεται να αυξηθούν μετά την πρόωρη απελευθέρωση των ποσοστώσεων εισαγωγής του 2023. Τα spot φορτία από τη Μέση Ανατολή και τη Νοτιοανατολική Ασία θα αρχίσουν να ρέουν προς τα λιμάνια της Κίνας και μαζί με το αυξανόμενο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου από τη Ρωσία -καθώς δεν υπάρχουν αγωγοί- μπορεί να αποτελέσουν βασικό παράγοντα που θα δώσει πρόσθετη ώθηση στην αγορά των δεξαμενόπλοιων τόσο σε τιμές όσο και σε αξίες περιουσιακών στοιχείων».

Συνεχίζοντας με τα καλά νέα για την υγρή αγορά, παρά τη μείωση της παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ+, η EIA-Energy Information Administration εξακολουθεί να είναι αισιόδοξη για την παραγωγή του 2023. Προέβλεψε ότι η παραγωγή αργού από τον ΟΠΕΚ θα είναι κατά μέσο όρο 28,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022 και το πρώτο τρίμηνο του 2023, από 29,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Σεπτέμβριο.

Μετά το πρώτο τρίμηνο του 2023, η EIA προβλέπει αύξηση της παραγωγής αργού του ΟΠΕΚ, με αποτέλεσμα ο μέσος όρος του 2023 να πλησιάσει τα 29 εκατ. βαρέλια ημερησίως, από 28,5 βαρέλια ημερησίως που ήταν ο μέσος όρος το 2022.

Ειδικά για την παραγωγή αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ, η EIA αναμένει αύξηση σχεδόν 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2023 σε σύγκριση με το 2022.

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές αυτή την εβδομάδα ο BDTI έκλεισε με άνοδο 6,37% στις 1.554 μονάδες και έχει μια σειρά από 4 θετικά κλεισίματα, ενώ ο BCTI μετά από 5 συνεχόμενες θετικές συνεδριάσεις έκλεισε την εβδομάδα με άνοδο 6,61% στο σήμα των 1.226 μονάδων. Και οι δύο δείκτες αντανακλούν το θετικό κλίμα στην υγρή αγορά.

Η Νότιος Αφρική και οι καραμπόλες στα φορτηγά πλοία

Από τα τέλη της περασμένης εβδομάδας, η παραγωγή και οι εξαγωγές της Νότιας Αφρικής παρεμποδίζονται από την απεργία στην κρατική εταιρεία εφοδιαστικής Transnet, η οποία παραλύει τα λιμάνια της χώρας και επηρεάζει όχι μόνο την αγορά ξηρού φορτίου, αλλά και τους τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων και Ro-Ro.

Οι εργαζόμενοι της νοτιοαφρικανικής εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών και σιδηροδρομικών μεταφορών Transnet κατέβηκαν σε απεργία στις 6 Οκτωβρίου απαιτώντας υψηλότερες αμοιβές.

Σύμφωνα με το Mineral Council, τα μεγάλα λιμάνια εξαγωγής ορυκτών λειτουργούν με 12% έως 30% του ημερήσιου μέσου όρου τους λόγω της απεργίας. Αν και η Νότια Αφρική εξάγει κατά μέσο όρο 476.000 τόνους χύδην ορυκτών την ημέρα, η χώρα μπορεί να εξάγει μόνο 120.000 τόνους προς το παρόν. Ως αποτέλεσμα της απεργίας της Νότιας Αφρικής που περιορίζει τις μεταφορές άνθρακα, η τιμή του άνθρακα που εισάγεται στην Ευρώπη έχει αυξηθεί περισσότερο από τον Μάιο του 2022.

«Σύμφωνα με αναλυτή εμπορευμάτων, οι ροές άνθρακα από τη Νότια Αφρική την περασμένη εβδομάδα ήταν 600.000 τόνοι, οι χαμηλότερες εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο» επισημαίνει ο οίκος Xclysiv Shipbrokers: « Η απεργία, η οποία διήρκεσε περισσότερο από το αναμενόμενο, παρά τις ατελέσφορες προσπάθειες της Transnet να αυξήσει την προσφορά μισθών της για να τερματιστεί η απεργία, επηρέασε τις εταιρείες εξόρυξης, καθώς το Συμβούλιο Ορυκτών Πρώτων Υλών της Νότιας Αφρικής ανέφερε χαμένες εξαγωγές αξίας 44 εκατομμυρίων δολαρίων την ημέρα. Η αγορά χύδην ξηρού φορτίου έχει επηρεαστεί από την απεργία που αυξάνει τον χρόνο αναμονής για φόρτωση στο λιμάνι, με τον BDI να κλείνει την εβδομάδα στις 1.838 μονάδες.

Το Capesize υποχώρησε από τα υψηλά 3 μηνών που κατέγραψε την προηγούμενη εβδομάδα & έκλεισε την εβδομάδα στις 2.166 μονάδες, σημειώνοντας πτώση 10% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.

Ο κλάδος Panamax έκλεισε την εβδομάδα στις 2.081 μονάδες μετρώντας 5 συνεχόμενες αρνητικές συνεδριάσεις. Τέλος, οι μικρότεροι τομείς, οι Supramax & Handysize, τόνισαν μικρή μείωση 1% και 2% αντίστοιχα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισαν στις 1.690 και 1.012 μονάδες αντίστοιχα.

Διαβάστε ακόμη

Οικογένεια Αγγελόπουλου: Από τον διπλό «εμφύλιο» στις λίστες των πλειστηριασμών (pics)

Κομισιόν: Ποια μέτρα περιλαμβάνονται στο νέο πακέτο για την ενεργειακή κρίση

«Βράζει» η αγορά γάλακτος – Ισχυρές πιέσεις για ΔΕΛΤΑ, ΦΑΓΕ, ΚΡΙ ΚΡΙ