Κατά το πρώτο 8μηνο του 2023, η δραστηριότητα των νεότευκτων πλοίων στους τέσσερις κύριους τομείς, ξηρού χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοιων, εμπορευματοκιβωτίων και φυσικού αερίου, παρουσιάζει ελαφρά μείωση κατά 13% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022. Σημαντική αύξηση των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων με εναλλακτικά καύσιμα το 2023, καθώς 88 δεξαμενόπλοια θα καίνε εναλλακτικά καύσιμα αποτελώντας περίπου το 38% των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων του 2023.

«Μέχρι τις 25 Αυγούστου, έχουν τοποθετηθεί συνολικά 751 παραγγελίες, με την αγορά των δεξαμενόπλοιων να οδηγεί τη δραστηριότητα των νεότευκτων πλοίων. Αυτό συγκρίνεται με τις 864 παραγγελίες που έχουν τοποθετηθεί μεταξύ της ίδιας περιόδου Ιανουαρίου και Αυγούστου 2022» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.

Ακολουθεί η ανάλυση ανά τύπο πλοίου:

Στην αγορά ξηρού φορτίου, από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2023, παραγγέλθηκαν συνολικά 287 πλοία, σχεδόν 16% λιγότερα σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν. Τα 21 από τα 287 πλοία που παραγγέλθηκαν, είναι ικανά και έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα. Εκτός από τη μεθανόλη και το LNG ως λύση καυσίμου, οι πλοιοκτήτες άρχισαν πολύ πρόσφατα να εξετάζουν την αμμωνία ως εναλλακτική λύση.

Ο τομέας των Panamax διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη δραστηριότητα των νεότευκτων πλοίων Dry Bulk, καθώς από τις αρχές του 2023 παραγγέλθηκαν 113 πλοία, που αποτελούν το 39% των συνολικών παραγγελιών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου για το 2023 και είναι σχεδόν διπλάσιες σε σύγκριση με τις παραγγελίες της αντίστοιχης περιόδου του 2022.

Επιπλέον, ο τομέας των Ultramax ήταν πολύ ενεργός, με 86 πλοία να έχουν παραγγελθεί μέχρι σήμερα, περίπου 13% περισσότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

Ωστόσο, όλοι οι άλλοι τομείς των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου μειώθηκαν σε αριθμό συμβάσεων εντός του 2023, με τους τομείς Handysize, Panamax και Capesize να είναι μειωμένοι κατά 38%, 84% και 50% αντίστοιχα.

Στο τέλος Αυγούστου 2023, ο συνολικός στόλος των φορτηγών πλοίων Bulker αποτελείται από 13.450 πλοία, ενώ το βιβλίο παραγγελιών είναι 1.077 πλοία, γεγονός που ισοδυναμεί με αναλογία 8% του βιβλίου παραγγελιών προς το στόλο.

Ο υφιστάμενος στόλος έχει αυξηθεί κατά 3,5% σε ετήσια βάση, ενώ κατά την ίδια περίοδο το βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί κατά 25%, ωθώντας την αναλογία Orderbook προς στόλο από 6,2% σε 8%.

Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, μέχρι τις 25 Αυγούστου 2023, έχουν τοποθετηθεί συνολικά 232 παραγγελίες πλοίων, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων.

Το γεγονός αυτό παρουσιάζει σημαντική αύξηση, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, όταν ο αριθμός των πλοίων που εγγράφηκαν ήταν 88. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η σημαντική αύξηση των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων με εναλλακτικά καύσιμα το 2023, καθώς 88 δεξαμενόπλοια θα καίνε εναλλακτικά καύσιμα (αποτελώντας περίπου το 38% των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων του 2023).

Αυτό συγκρίνεται με τις 13 παραγγελίες εναλλακτικών καυσίμων που έγιναν την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

Παρόλο που έχουμε δει σημαντική αύξηση των παραγγελιών που είναι ικανές και έτοιμες για μεθανόλη μέχρι τώρα (με 35 πλοία που θα καίνε μεθανόλη), το LNG παραμένει το κορυφαίο εναλλακτικό καύσιμο επιλογής για τα νεότευκτα δεξαμενόπλοια.

Οι 47 από τις 88 παραγγελίες εναλλακτικών πλοίων είναι έτοιμες για LNG ή ικανές για LNG. Κατά την πρώτη 8μηνη περίοδο του 2023, έχουν παραγγελθεί 57 πλοία Aframax/LR2, 69 MR2, 40 Suezmax και 11 VLCC.

Αυτό συγκρίνεται με 20 Aframax/LR2, 31 MR2, 2 Suezmax και 3 πλοία VLCC που παραγγέλθηκαν εντός της ίδιας περιόδου του 2022.

Είναι περισσότερο από προφανές ότι οι σταθερά καλή ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων μαζί με το χαμηλό βιβλίο παραγγελιών, έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον για περισσότερα νεότευκτα δεξαμενόπλοια.

Ο συνολικός στόλος δεξαμενόπλοιων και το συνολικό βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων έχουν αυξηθεί σημαντικά σε ετήσια βάση, με τον πρώτο να ανέρχεται πλέον σε 7.535 πλοία (αύξηση 2,6% σε ετήσια βάση), ενώ το συνολικό βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων ανέρχεται σήμερα σε 480 πλοία (αύξηση 42% σε ετήσια βάση).

Στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων, έχουν παραγγελθεί 142 πλοία εντός του 2023, δηλαδή σχεδόν 51% λιγότερα σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2022. 116 από τις 142 παραγγελίες είναι με εναλλακτικά καύσιμα, με 75 παραγγελίες εμπορευματοκιβωτίων να είναι με καύσιμο μεθανόλη, ενώ 27 με καύσιμο LNG. Ο συνολικός ενεργός στόλος εμπορευματοκιβωτίων έχει εκτοξευθεί στα 6.000 πλοία (αυτό είναι 5% πάνω σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022), ενώ το συνολικό βιβλίο παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων έχει μειωθεί κατά περίπου 2% σε 917 παραγγελίες, αλλά ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων προς τον στόλο (σε όρους πλοίων) είναι τώρα στο 15,3%, αφού είχε κορυφωθεί στο 17,5% στα τέλη του 2022.

Τέλος, στον τομέα του υγραερίου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου, έχουν παραγγελθεί μέχρι σήμερα 90 πλοία, περίπου 39% λιγότερα σε σύγκριση με το πρώτο 8μηνο του 2022. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι 82 από τις 90 παραγγελίες είναι με εναλλακτικά καύσιμα. Ο ενεργός στόλος αριθμεί 2.374 πλοία, ενώ τον Αύγουστο του 2022 ήταν 2.247 πλοία (αύξηση 5,6%). Το βιβλίο παραγγελιών έχει εκτοξευθεί κατά 18% σε 496 παραγγελίες, γεγονός που αντανακλά την αύξηση του λόγου του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο από 18,6% τον Αύγουστο του 2022 σε 20,9% σήμερα.

Διαβάστε ακόμη

Μπαίνει Ισραηλινό fund με 33% στην ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ- Κύπρου- Ελλάδας

Η Ελίνα Παπαγεωργίου επικεφαλής του Lloyd’s Register στην Ελλάδα

Ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του για την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ ο Στέφανος Κασσελάκης (vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ