«Δώσε μου τη μαγική σφαίρα και θα σου προβλέψω το μέλλον» συνηθίζουν να λένε οι Αγγλοσάξονες όποτε κάποιος τους ρωτάει για τις ναυλαγορές, αλλά και για το παγκόσμιο εμπόριο.

Ακριβώς σε αυτή τη φάση βρίσκεται η ναυτιλιακή βιομηχανία αυτή την εποχή. Όλοι αναρωτιούνται αν ζούμε έναν δυνατό κύκλο ανάκαμψης των παγκόσμιων αγορών που είναι πυροτέχνημα το οποίο γρήγορα θα σβήσει.

Υπάρχει ο φόβος ότι με το νέο κύμα της πανδημίας οι ανοδικές τάσεις θα ξεφουσκώσουν.

Οικονομικοί αναλυτές εικάζουν ότι η παρατεταμένη ανοδική πορεία της αγοράς μπορεί να λειτουργήσει παραπλανητικά και να οδηγήσει τους πλοιοκτήτες σε παράτολμα οικονομικά ανοίγματα.

Η αγορά πετρελαίου είναι μυστηριώδης! Υπήρξε μια σχετικά «καλή» ανάκαμψη από την πλευρά της ζήτησης σε σύγκριση με την κατάρρευσή της στο πρώιμο μέρος της πανδημίας, ενώ υπάρχει ισχυρή πεποίθηση ότι καθώς πλησιάζουμε στην έξοδο, λόγω εμβολιασμού από το σκοτεινό τούνελ της πανδημίας τα επίπεδα κατανάλωσης θα αυξηθούν περαιτέρω.

Στον τομέα του χύδην ξηρού φορτίου η αισιοδοξία φαίνεται μεγαλύτερη προς το παρόν. Εκτιμήσεις συγκλίνουν στο ότι το 2021 θα είναι καλό για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου.

Την εβδομάδα 22-28 Φεβρουαρίου 2021 στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων συνεχίστηκε η ανοδική πορεία δημιουργώντας θετική ψυχολογία μετά την ασφυκτική πίεση μηνών που προκάλεσε μεγάλες ζημιές στις ναυτιλιακές εταιρείες.

Σύμφωνα με την Allied Shipping Research ο BDTI– δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil αυξήθηκε κατά 4,7% από τις 639 μονάδες στις 669. Ο μέσος όρος είναι οι 540 μονάδες έναντι 722.

Καθοδική πορεία έχει και ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» κατά 7,9% από τις 571 μονάδες στις 526. Ο μέσος όρος είναι οι 495 ενώ για το 2020 η ναυλαγορά ήταν στις 586 μονάδες.

Η πίεση όμως συνεχίζεται στα VLCC δεξαμενόπλοια που έχασαν σημαντικό έδαφος. Η χασούρα έχει φθάσει τα 9.933 δολάρια την ημέρα κατά μέσο όρο από τα 8.410 μία εβδομάδα νωρίτερα μείωση σε ποσοστό 18,1%. Οι εφοπλιστές συνεχίζουν να “μπαίνουν μέσα” στα ταξίδια που κάνουν τα VLCC πλοία τους. Παρά την αύξηση της κινητικότητας στη γραμμή Μέσης Ανατολής-Κίνας, από μόνη της δεν ήταν αρκετή να κρατήσει την ναυλαγορά των VLCC.

Για τα Suezmax η χασούρα μειώθηκε κατά 10,4%. Έφθασε τα 4.702 δολάρια την ημέρα από 5.249.

Για τα Aframax οι ναύλοι αυξήθηκαν σε ποσοστό 23,2% λόγω της ζήτησης για ανεφοδιασμό από τις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος ναύλος ανέβηκε από τα 6.377 δολάρια στα 7.854.
Ναυλαγορά φορτηγών

Στα φορτηγά πλοία η χρονιά που έχει ανατείλει θα είναι καλύτερη. Καταρχήν στηρίζονται στο γεγονός ότι θα υπάρξει ισορροπία μεταξύ προσφοράς χωρητικότητας και ζήτησης. Η αύξηση του στόλο ήταν συγκρατημένη φθάνοντας όσο αφορά τον αριθμό πλοίων στο 3% ενώ οι παραγγελίες που δόθηκαν στα ναυπηγεία μειώθηκαν κατά 38%.

Ο βραχνάς της υπερπροσφοράς χωρητικότητας φαίνεται να απαλύνεται.

Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, την εβδομάδα που εξετάζουμε, είχε μία μικρή πτώση της τάξης του 1,4% και από τις 1.698 μονάδες έκλεισε στις 1.675. Ο μέσος όρος είναι 1.573 μονάδες ενώ για το 2020 έκλεισε στις 1.066.

Τα πλοία Capesize που είναι τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά βρίσκονται υπό πίεση. Ο δείκτης μειώθηκε κατά 16,1% από τις 1.715 μονάδες στις 1.439. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 11.838 δολάρια την ημέρα έως τις 30.325 δολάρια. Αιτία της πτώσης είναι ότι μεταφέρθηκαν λιγότερα φορτία από τη Βραζιλία στην Κίνα

Στα Panamax υπήρξε μείωση της ναυλαγοράς κατά 8,2% από τις 2.332 μονάδες στις 2.140. Το σημαντικό όμως είναι ότι δείκτης παρέμεινε πάνω από τις 2.000 μονάδες. Αιτία είναι η πτώση στο δια-ατλαντικό εμπόριο που έφθασε το -15,05%. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 6.036 δολάρια την ημέρα έως τις 30.727 δολάρια.

Στα Supramax η άνοδος της ναυλαγοράς έφθασε σε ποσοστό 24,1% από τις 1.513 μονάδες στις 1.878. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 7.310 δολάρια την ημέρα έως τα 32.667δολάρια.

Στα Handysize σημειώθηκε και εκεί αύξηση του δείκτη κατά 18,8% από τις 901 μονάδες στις 1.070. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 13.000 δολάρια την ημέρα έως τις 23.028 δολάρια.

Διαβάστε ακόμη:

Αυτές είναι οι 10 πιο επιθυμητές χώρες και πόλεις για μετεγκατάσταση εργαζομένων το 2021

Σταϊκούρας: 1,2 δισ. ευρώ το κόστος του lockdown έως τις 16 Μαρτίου (vid)

DBRS: Μόνο ο «Ηρακλής» δεν είναι αρκετός για τα «κόκκινα» δάνεια των τραπεζών