Ναυτιλία

Το «Stratego» με το ρωσικό πετρέλαιο: Κίνα, ΗΠΑ, ΕΕ, Ινδία και τα χαμηλότερα αποθέματα από το 2008

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Οι λόγοι επιβράδυνσης της ζήτησης, τα αεροπορικά καύσιμα και η έναρξη της οδηγικής περιόδου στις ΗΠΑ λόγω καλοκαιριού - Καταγράφεται υπάρχει έλλειψη ντίζελ στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ - Χαλάρωση των ναύλων για τα δεξαμενόπλοια

Τα κλιμακούμενα lockdown στην Κίνα οδηγούν σε δραματική επιβράδυνση της ζήτησης πετρελαίου παγκοσμίως από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς αργού πετρελαίου, ενώ υπάρχει έλλειψη ντίζελ στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ που συμβάλει στη δημιουργία υψηλού πληθωρισμού, σύμφωνα με την International Energy Agency.

Το πρακτορείο με έδρα το Παρίσι ανέφερε ότι οι κυρώσεις κατά του ρωσικού πετρελαίου, τα κινεζικά lockdown και οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου έχουν επιβαρύνει την κατανάλωση.

Το αν αυτή η χαμένη ορμή θα σταματήσει την εκκολαπτόμενη ανάκαμψη των ναυλαγορών για τα δεξαμενόπλοια αργού και προϊόντων είναι αβέβαιο.

Η ανάκαμψη στην κατανάλωση πετρελαίου από τις δυτικές χώρες κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2022 μετριάστηκε.

«Αύξηση των τιμών στις αντλίες και η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης αναμένεται να περιορίσει σημαντικά τη ζήτηση κατά το υπόλοιπο του έτους και εντός 2023», ανέφερε η IEA στη μηνιαία Oil Market. Η έκθεση δημοσιεύθηκε στις 12 Μαΐου.

«Εκτεταμένα lockdown σε όλη την Κίνα, όπου η κυβέρνηση αγωνίζεται να περιορίσει την εξάπλωση της Covid-19, οδηγούν σε σημαντική επιβράδυνση στον δεύτερο μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου στον κόσμο».

Το lockdown της Κίνας και η διακοπή του εφοδιασμού από τη Ρωσία αναμένεται να επιβραδύνει τον παγκόσμιο ρυθμό αύξησης της ζήτησης του αργού πετρελαίου. Εκτιμάται ότι θα αυξηθεί φέτος κατά 1,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα, για να φτάσει τα 99,4 εκατομμύρια bpd.

Η αξιολόγηση του IEA διαφέρει από τον OPEC- Οργανισμό των Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών, στη μηνιαία έκθεση του οποίου που εκδίδεται την ίδια ημέρα υπάρχει πρόβλεψη για αύξηση της ζήτησης κατά 3,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως, φθάνοντας τα 100,3 εκατ. bpd.

Αυτό ήταν 300.000 bpd χαμηλότερο από την προηγούμενη εκτίμηση τον Απρίλιο.

Οι spot τιμές για δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων τερμάτισαν ένα ζημιογόνο σερί 18 μηνών.

Οι δυτικές χώρες οι οποίες επέβαλαν κυρώσεις στα ρωσικά ενεργειακά προϊόντα ως απάντηση στην εισβολή στην Ουκρανία οδήγησαν σε μια αξιοσημείωτη μετατόπιση όγκων ρωσικών ενεργειακών φορτίων από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ προς την Ινδία επεσήμανε ο ΙΕΑ: «Αυτό είχε ως αποτέλεσμα υψηλότερες εξαγωγές αργού πετρελαίου τον Απρίλιο παρά τις περικοπές παραγωγής».

Οι συνολικές εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου τον Απρίλιο αυξήθηκαν κατά 620.000 bpd σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, στα 8,1 εκατ. bpd υπολόγισε ο ΔΟΕ.

Οι εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν περίπου 1,2 εκατ. bpd χαμηλότερα από τον προηγούμενο μήνα. Αυτά αντισταθμίστηκαν ως επί το πλείστον από την αύξηση των εξαγωγών 730.000 bpd προς την Ινδία και 180.000 bpd προς την Τουρκία, σύμφωνα με τον IEA.

Η ΕΕ παρέμεινε η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά της Ρωσίας. Λαμβάνει 3,4 εκατομμύρια bpd ή το 43% του συνόλου των εξαγωγών, σε σύγκριση με 50% στις αρχές του 2022. Αυτό σημαίνει 300.000 βαρέλια ημερησίως- bpd χαμηλότερο από τον Ιανουάριο του IEA και στοιχεία Φεβρουαρίου.

Ο IEA προέβλεψε τη μεγάλη ζήτηση προϊόντων της Κίνας σε 15,56 εκατομμύρια bpd το 2022, έναντι 15,52 bpd το 2021.

Ο ΟPEC εκτίμησε ότι η φαινομενική ζήτηση πετρελαίου της Κίνας θα αυξηθεί κατά 400.000 bpd το 2022, χωρίς όμως να δίνει τον συνολικό αριθμό.

Χαλάρωση των ναύλων για τα δεξαμενόπλοια

Η αβέβαιη προοπτική για τα προς μεταφορά ενεργειακά φορτία εμπορεύματα έχει οδηγήσει στη χαλάρωση των ναύλων για τα δεξαμενόπλοια suezmax και aframax τον Μάιο, διαβρώνοντας τα κέρδη που παρατηρήθηκαν από τις 24 Φεβρουαρίου και μετά. Η εισβολή της Ρωσίας αναστάτωσε τις αγορές πετρελαίου.

Οι ναύλοι αυξήθηκαν τον Μάρτιο, ειδικά για aframax και suezmax δεξαμενόπλοια σε δρομολόγια στα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας για φόρτωση αργού και μαζούτ.

Ωστόσο, το μέσο ισοδύναμο ναύλωσης χρόνου aframax οι τιμές ήταν κατά μέσο όρο 28.250 $ ημερησίως μέχρι στιγμής τον Μάιο, σε σύγκριση με 66.400 $ τον Απρίλιο, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Baltic Exchange.
Μια παρόμοια τροχιά παρατηρείται για τα δεξαμενόπλοια suezmax, με τους ρυθμούς να μειώνονται για τον στόλο της δεξαμενόπλοια προϊόντων.

Η IEA είπε ότι η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου ήταν κατά μέσο όρο 1,9 εκατομμύρια bpd για το δεύτερο τρίμηνο του έτους, έναντι 4,4 εκατ. bpd τους πρώτους τρεις μήνες του 2022.

Η καλοκαιρινή περίοδος οδήγησης στις ΗΠΑ και η επιστροφή στα αεροπορικά ταξίδια θα οδηγήσουν την ανάπτυξη από τον Απρίλιο έως τον Αύγουστο στα 3,6 εκατομμύρια bpd.

Οι παγκόσμιες αποδόσεις των διυλιστηρίων αναμένεται να αυξηθούν μεταξύ τους Απρίλιο και Αύγουστο κατά 4,7 εκατομμύρια bpd για την αποκατάσταση των ακραίων ελλείψεων σε μεσαία αποστάγματα και βενζίνη, ιδιαίτερα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, όπου τα αποθέματα είναι τα χαμηλότερα από το 2008 σε ορισμένες περιοχές.

Οι ρωσικές εξαγωγές ντίζελ υπολογίστηκαν σε 815.000 bpd τον Απρίλιο, 60.000 bpd χαμηλότερα από το προπολεμικό εμπόριο ροές. Περίπου το 69% κατευθυνόταν προς την ΕΕ, δηλαδή εξαρτάται από τη Ρωσία για περίπου το 40% των εισαγωγών της.

«Σταθερά αυξανόμενη παραγωγή [αργού] αλλού, σε συνδυασμό με βραδύτερο ρυθμό αύξησης της ζήτησης, ειδικά στην Κίνα αναμένεται να αποτρέψει ένα οξύ έλλειμμα προσφοράς βραχυπρόθεσμα», αναφέρει η έκθεση της ΙΕΑ.

Διαβάστε ακόμη:

Έρχεται ο λογαριασμός της επιστρεπτέας προκαταβολής

Η τράπεζα που δίνει… απεριόριστο αριθμό αδειών στα στελέχη της

Kομισιόν: «Πράσινο φως» για πληρωμές φυσικού αερίου στην Gazprombank