Οποιεσδήποτε κυρώσεις επιβληθούν στη Ρωσία από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της στην ΕΕ, μετά την αναγνώριση από τον Πρόεδρο Πούτιν των αυτονομιστικών αυτοαποκαλούμενων δημοκρατιών του Ντονιέτσκ και του Λουγκάνσκ στην ανατολική Ουκρανία, θα επηρεάσουν τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των Renault Group, Volkswagen Group και Stellantis. Και οι τρεις έχουν σημαντικές οικονομικές δραστηριότητες στη Ρωσία.

Ο όμιλος Renault έχει τη μεγαλύτερη έκθεση δεδομένου ότι κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο ελέγχου στην AvtoVAZ, την ρωσική εταιρεία που κατασκευάζει τα Lada, η οποία εδώ και πολύ καιρό είναι ο ηγέτης της αγοράς στη Ρωσία. Εκτός από το τεράστιο εργοστάσιο AvtoVAZ στο Τολιάτι, η Renault διαθέτει εργοστάσιο συναρμολόγησης κοντά στη Μόσχα. Να σημειωθεί ότι η Ρωσία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του ομίλου μετά τη Γαλλία.

Δεν είναι ακόμα σαφές ποια μορφή θα έχουν οι κυρώσεις, αλλά οι αντίστοιχες που επιβλήθηκαν εκ νέου στο Ιράν μετά την κατάρρευση της συμφωνίας για τα πυρηνικά όπλα το 2018 ισχύουν και για ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται εκεί.

Ως αποτέλεσμα, ο πρώην όμιλος PSA, η Renault και άλλες δυτικές εταιρείες εγκατέλειψαν τις παραγωγικές τους δραστηριότητες στο Ιράν. Η PSA έχασε εκατοντάδες χιλιάδες ετήσιες πωλήσεις λόγω απόφασης.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Λούκα ντε Μέο, δήλωσε την Παρασκευή ότι η αυτοκινητοβιομηχανία παρακολουθεί την κατάσταση «προσεκτικά». «Εχουμε μεγάλο ενδιαφέρον για τη ρωσική αγορά», είπε στους επενδυτές στην ενημέρωση των αποτελεσμάτων της Renault για το 2021, σημειώνοντας πάντως ότι το 90% των πωλήσεων της Lada έγιναν εντός της Ρωσίας.

Η CFO της Renault, Κλοντίτ Ντελμπός, δήλωσε ότι το χρέος και η χρηματοδότηση της AvtoVAZ ήταν τοπικές, «χωρίς υποστήριξη από τον όμιλο Renault και πλήρως αυτάρκεις» και πρόσθεσε ότι κατά την άποψή της εταιρείας το χρέος είναι αρκετά ασφαλές. Παρόλα αυτά οι μετοχές της Renault υποχώρησαν σήμερα 4,2% στις ευρωπαϊκές συναλλαγές.

Μπορεί ο όμιλος Renault να έχει το μεγαλύτερο μερίδιο στη Ρωσία, αλλά μια σειρά από άλλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες λειτουργούν εργοστάσια συναρμολόγησης στη χώρα και καταγράφουν σημαντικές πωλήσεις εκεί, με επικεφαλής τους ομίλους VW και Stellantis. Και οι δύο έχουν εργοστάσια στην Καλούγκα.

Η Καλούγκα, μια πόλη περίπου 180 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Μόσχας, έχει γίνει το κέντρο της ρωσικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Επίσης μερικοί από τους μεγαλύτερους προμηθευτές έχουν εργοστάσια στην περιοχή, όπως η Continental, η Magna International και η Visteon.

Το εργοστάσιο του VW Group εκεί κατασκευάζει το VW Tiguan αλλά και τα VW Polo και Škoda Rapid. Κατασκευάζει επίσης κινητήρες και συναρμολογεί τα μεγάλα SUV Audi Q7 και Q8. Η συνολική παραγωγή το 2021 ήταν 118.000 οχήματα. Η δυνατότητα κατασκευής κινητήρων ανέρχεται στις 150.000 μονάδες ετησίως.

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει επίσης συμφωνία συναρμολόγησης με την GAZ για την κατασκευή μοντέλων VW και Škoda στο εργοστάσιο του εργοστασίου του Ρώσου κατασκευαστή στο Νίζνι Νόβγκοροντ.

Η VW λέει ότι έχει επενδύσει περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο ευρώ στο εργοστάσιο της Καλούγκα, το οποίο άνοιξε το 2007, και περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια συνολικά στις δραστηριότητές της στη Ρωσία.

Η Stellantis λειτουργεί εργοστάσιο στην Καλούγκα σε κοινοπραξία με τη Mitsubishi Motors. Μόλις τον περασμένο μήνα η Stellantis ανακοίνωσε ότι θα αρχίσει να εξάγει φορτηγά που κατασκευάζονται στο συγκεκριμένο εργοστάσιο στην Ευρώπη.

Το εργοστάσιο άρχισε να λειτουργεί το 2017 και αυτή τη στιγμή συναρμολογεί φορτηγά για τις Peugeot,Citroën και Opel. «Παρακολουθούμε στενά την κατάσταση και δεν έχουμε περαιτέρω σχόλια σε αυτό το στάδιο», δήλωσε εκπρόσωπος της Stellantis.

Οι προαναφερόμενες πάντως αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι οι μοναδικές με συμφέροντα στη Ρωσία. Η Mercedes-Benz επένδυσε περισσότερα από 250 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή ενός εργοστασίου βορειοδυτικά της Μόσχας που κατασκευάζει τα μοντέλα σεντάν και SUV της κατηγορίας E. Το εργοστάσιο, το οποίο απασχολεί περισσότερους από 1.000 εργαζόμενους, άνοιξε τον Απρίλιο του 2019.

Η BMW συναρμολογεί κιτ σε εργοστάσιο που διευθύνει η ρωσική Avtotor στο Καλίνινγκραντ από το 1999.  Η Ford Motor, η οποία ήταν η πρώτη διεθνής αυτοκινητοβιομηχανία που ξεκίνησε τη συναρμολόγηση οχημάτων στη Ρωσία ανοίγοντας εργοστάσιο στην Αγία Πετρούπολη το 2002, μολονότι αποχώρησε από τη ρωσική αγορά επιβατικών αυτοκινήτων το 2019 συνεχίζει να συναρμολογεί φορτηγά σε συνεργασία με τη ρωσική εταιρεία Sollers, στην Ελαμπούγκα.

«Ανησυχούμε πολύ για τις πρόσφατες εξελίξεις και ελπίζουμε ότι μπορεί να αποτραπεί περαιτέρω κλιμάκωση», δήλωσε εκπρόσωπος της Mercedes-Benz στο Automotive News. H BMW είπε στο Associated Press την περασμένη εβδομάδα ότι «η πολιτική ορίζει τους κανόνες εντός των οποίων λειτουργούμε ως εταιρεία. Εάν αλλάξει το διεθνές οικονομικοπολιτικό πλαίσιο θα το αξιολογήσουμε και θα αποφασίσουμε πώς θα το αντιμετωπίσουμε».

Να σημειώσουμε ότι η ρωσική αγορά αυτοκινήτου αυξήθηκε κατά 4,3% το 2021 στις 1.666.780 μονάδες. Από το top 10 των αυτοκινήτων  με τις μεγαλύτερες πωλήσεις τα πέντε ήταν προϊόντα του ομίλου Renault, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου, Lada Vesta, με 113.698 πωλήσεις. Από τα 25 κορυφαία σε πωλήσεις στη χώρα, τα 12 προέρχονται από τη συμμαχία Renault-Nissan, έξι από την Hyundai-Kia και τέσσερα από τον όμιλο VW.

Η Renault-Nissan-Mitsubishi (συμπεριλαμβανομένης της AvtoVAZ) είχε μερίδιο 38% το 2021, με το μερίδιο της AvtoVAZ να αντιπροσωπεύει από μόνο του το 22,4%. Η Hyundai-Kia είχε μερίδιο περίπου 19%, ο όμιλος VW 9,5% και η Toyota/Lexus μερίδιο 8,6%.

Διαβάστε ακόμη

Η Rocket Delivery αποχωρεί από την Ελλάδα – Ο ρόλος της ρωσο-ουκρανικής έντασης

Nord Stream 2: Τι σημαίνει το stop στον πιο στρατηγικό αγωγό της Ρωσίας

Γιατί δεν επενδύει στη Ρωσία ο Γουόρεν Μπάφετ – Τι έπαθε όταν το… τόλμησε