Για να αποφύγει την Ερυθρά Θάλασσα, το supertanker Grand Bonanza ξεκίνησε στις αρχές του Ιανουαρίου ένα ταξίδι περίπου 40 ημερών, μεταφέροντας 1,8 εκατομμύρια βαρέλια αργού για την γαλλική TotalEnergies από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα προς τη Γαλλία.

Δεδομένου του περίπλου της Αφρικής, το ταξίδι θα διαρκέσει τουλάχιστον δύο εβδομάδες περισσότερο από την κανονική διαδρομή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ ενώ θα κοστίσει σχεδόν 80% περισσότερο, σύμφωνα με εκτιμήσεις ναυτιλιακής πηγής και στοιχεία της LSEG και της Kpler.

Η κράτηση του Grand Bonanza από τον γαλλικό πετρελαϊκό κολοσσό δείχνει πώς οι επιθέσεις των Χούθι κατά της ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες είχαν επηρεάσει κυρίως τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων, ανεβάζουν τώρα το κόστος και διαταράσσουν το παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου.

Η επίθεση της περασμένης Παρασκευής εναντίον δεξαμενόπλοιου το οποίο είχε ναυλώσει η Trafigura, υπογράμμισε τον κίνδυνο της όλης κατάστασης, σύμφωνα με το Reuters.

Οι παραγωγοί ενέργειας και οι επενδυτές σταθμίζουν τις υψηλότερες τιμές των ταξιδιών γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας και χρησιμοποιούν μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια αργού για να διαχειριστούν το κόστος και τους κινδύνους, ενώ οι αγοραστές απαιτούν εκπτώσεις για να αντισταθμίσουν τα υψηλότερα ασφάλιστρα.

Οι ναυτιλιακές, από την πλευρά τους, αναθεωρούν τις διαδρομές και τα σημεία ανεφοδιασμού και επιταχύνουν την ταχύτητα πλεύσης, κάτι το οποίο σημαίνει περισσότερη χρήση καυσίμων και αύξηση των εκπομπών ρύπων.

«Αν η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν περιοριστεί γρήγορα, θα παρατηρήσουμε σημαντική αύξηση στο κόστος του παραδοτέου αργού», δήλωσε το στέλεχος της 8VantEdge, Στέφανο Γκράσο.

Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια αντιμετωπίζουν προβλήματα δεδομένων των αυξημένων χρόνων μεταφοράς οι οποίοι ανεβάζουν το κόστος του αργού, αν και τα περιθώρια κέρδους τους ενισχύονται μερικώς από τη μείωση των εισαγωγών ανταγωνιστικών προϊόντων από τη Μέση Ανατολή και την Ινδία.

Οι μεγαλύτεροι χρόνοι ταξιδιού έχουν περιορίσει την προσφορά δεξαμενόπλοιων, επηρεάζοντας τις μεταφορές νάφθας από την Ευρώπη προς την Ασία και του ντίζελ από την Ανατολή προς την Ευρώπη.

«Η πρόσφατη αύξηση των ναύλων ενισχύει τις τιμές των διυλισμένων προϊόντων στις περιοχές οι οποίες βασίζονται στις εισαγωγές, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ στην Ευρώπη, της νάφθας και του μαζούτ στην Ασία και της βενζίνης στις ΗΠΑ», ανέφεραν οι αναλυτές της Goldman Sachs σε πρόσφατο σημείωμά τους.

Τα αμερικανικά διυλιστήρια βγαίνουν κερδισμένα, καθώς μπορούν να αποστείλουν καύσιμα στην Ευρώπη για να αντικαταστήσουν την περιορισμένη προμήθεια από τη Μέση Ανατολή, όπως δήλωσε ο επικεφαλής του τμήματος εμπορίας πετρελαίου της εταιρείας συμβούλων Rystad Energy, Μουκές Σαντέβ. Οι ΗΠΑ έκαναν ακριβώς το ίδιο με το φυσικό αέριο, αντικαθιστώντας τη ρωσική προμήθεια μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

«Οι πρόσφατες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα αποτελούν απειλή για τις εισαγωγές διυλισμένων προϊόντων της Ε.Ε. και ταυτόχρονα μια ευκαιρία για το σύστημα διύλισης των ΗΠΑ το οποίο καλείται και πάλι να καλύψει το κενό», δήλωσε ο Σαντέβ.

Ανατολή και Δύση

Για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια που αγοράζουν το ιρακινό πετρέλαιο Basrah, το αυξανόμενο κόστος εισαγωγής έχει ασκήσει καθοδικές πιέσεις στη ζήτηση το α΄τρίμηνο.

Το κόστος ναύλωσης πλοίων Suezmax χωρητικότητας 1 εκατομμυρίου βαρελιών για την αποστολή ιρακινού πετρελαίου στα διυλιστήρια της Μεσογείου έχει αυξηθεί κατά $2,50-$3,50/βαρέλι, ενώ η ασφάλιση έχει περίπου τριπλασιαστεί σε 10 με 15 σεντς το βαρέλι, σύμφωνα με ευρωπαϊκό διυλιστήριο.

Ο όγκος του ιρακινού αργού που κατευθύνεται προς την Ευρώπη επηρεάζεται επίσης αφού τα φορτία χάνουν αξία κατά την διάρκεια των επιπλέον 20 ημερών που το πλοίο βρίσκεται στο νερό.

Από την άλλη, οι πωλητές του αργού CPC Blend του Καζακστάν προς την Ασία προσφέρουν φορτία σε πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC) μέσω Αφρικής αντί για μικρότερα πλοία Suezmax, αν και δεν έχουν συναφθεί ακόμη συμφωνίες για φορτία με άφιξη τον Μάιο.

Ένας από τους αποτρεπτικούς παράγοντες της αγοράς είναι ότι τα VLCCs, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν έως και 2 εκατομμύρια βαρέλια είναι πολύ μεγάλα για να δέσουν στο λιμάνι Novorossiysk της Ρωσίας, από όπου εξάγεται το CPC Blend, κάτι που σημαίνει ότι τα φορτία πρέπει να μεταφερθούν από μικρότερα δεξαμενόπλοια σε VLCCs, αυξάνοντας το κόστος της μεταφοράς.

«Η αγορά δημιουργεί έναν ξεκάθαρο διαχωρισμό μεταξύ ανατολής και δύσης. Το αργό Basrah μένει ανατολικά, το CPC μένει δυτικά», δήλωσε αναλυτής της αγοράς του CPC στο Reuters.

Nτόμινο

Εν τω μεταξύ, η TotalEnergies έχει προχωρήσει σε προσωρινή ναύλωση του VLCC Amphion για να μεταφέρει αργό από τη Fujairah στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η ναύλωση εμπεριέχει επιλογή μεταφοράς μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας με τιμή περίπου 6,4 εκατ. δολάρια ή μέσω Διώρυγας του Σουέζ με τιμή η οποία κυμαίνεται κοντά στα 3,7 εκατομμύρια δολάρια.

Η περιορισμένη προσφορά πλοίων πλήττει και την ασιατική αγορά. Την περασμένη εβδομάδα, οι ναύλοι για ένα δεξαμενόπλοιο μεγάλων αποστάσεων (LR) ικανό να μεταφέρει 670.000 βαρέλια ντίζελ από τη Νότια Κορέα στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά τουλάχιστον 30% σε πάνω από 6 εκατ. δολάρια, όπως έδειξαν τα στοιχεία της SSY Tankers.

Αυτό με τη σειρά του ώθησε τις τιμές για τα μικρότερα δεξαμενόπλοια μεσαίας εμβέλειας σε αύξηση κατά 20% για τις διαδρομές εντός Ασίας.

«Τουλάχιστον 70 δεξαμενόπλοια έχουν εκτραπεί σε περίπλου του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας από τότε που άρχισαν τα χτυπήματα κατά των Χούθι στις 12 Ιανουαρίου», δήλωσε η αναλυτής της Vortexa, Σερένα Χουάνγκ, προσθέτοντας ότι αναμένεται να εκτραπούν περισσότερα δεδομένης της κλιμάκωσης της έντασης μεταξύ των Χούθι και των δυτικών δυνάμεων.

Εν τω μεταξύ, η άνοδος του κόστους μεταφοράς και ασφάλισης περιορίζει τις μεταφορές ντίζελ και καυσίμων από την Ασία και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη, όπως δήλωσαν οι επενδυτές. Οι αποστολές ντίζελ από την Ινδία προς την Ευρώπη κατέγραψαν σημαντική μείωση κατά περίπου 80% τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Kpler.

Η αύξηση της τάξης του 50% όσον αφορά το κόστος των ναύλων έχει πιθανότατα περιορίσει οποιαδήποτε ευκαιρία για εξαγωγή νάφθας προς την Ασία από τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια.

Στα προβλήματα τα οποία καλείται να αντιμετωπίσει το παγκόσμιο εμπόριο προστίθενται και οι πρόσφατες επιθέσεις της Ουκρανίας σε διυλιστήρια και σημαντικό τερματικό σταθμό καυσίμων στη Ρωσία, οι οποίες πρόκειται να μειώσουν τις εξαγωγές από τη χώρα.

Αυτό έχει, με τη σειρά του, αυξήσει τις αιτήσεις αγοραστών για προμήθειες από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία, προκαλώντας αύξηση 60% στις τιμές των ναύλων για τα δεξαμενόπλοια LR που έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς 650.000 βαρελιών νάφθας, σε περίπου 5 έως 6 εκατομμύρια δολάρια έκαστο, όπως επεσήμαναν οι αναλυτές.

Διαβάστε ακόμη

ΔΑΑ: Με εντυπωσιακή υπερκάλυψη η δημόσια προσφορά – Σε ποια τιμή κλείδωσε η μετοχή

Ευρωπαϊκό Συμβούλιο: Συμφωνία – σταθμός για την αναθεώρηση του προϋπολογισμού – Δύο δισ. για το μεταναστευτικό

Μείωση ΕΝΦΙΑ στα ασφαλισμένα ακίνητα: Ανοίγει την Παρασκευή 2/2 η πλατφόρμα για τις αιτήσεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ