Εδώ και πολλά χρόνια, η αυτοκινητοβιομηχανία βρισκόταν σε κατάσταση ευφορίας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EVs).

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσίαζαν αισιόδοξες προβλέψεις πωλήσεων για τα ηλεκτρικά μοντέλα και ανακοίνωναν φιλόδοξους στόχους για την ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων.

Η Wall Street αύξησε τις αποτιμήσεις τόσο των παλαιών αυτοκινητοβιομηχανιών όσο και των νεοεισερχόμενων εταιρειών, εν μέρει με βάση τα οράματά τους για το μέλλον των ηλεκτρικών οχημάτων.

Αλλαγή ρότας

Τώρα η διαφημιστική εκστρατεία έχει περιοριστεί και οι εταιρείες προσηλώνονται και πάλι στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες από τη Ford Motor και τη General Motors έως τη Mercedes-Benz, τη Volkswagen, τη Jaguar Land Rover και την Aston Martin περιορίζουν ή καθυστερούν τα σχέδιά τους για ηλεκτρικά οχήματα.

Ακόμα και η ηγέτιδα των ΗΠΑ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα Tesla, η οποία εκτιμάται ότι το 2023 αντιπροσώπευσε το 55% των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ, προετοιμάζεται για έναν ρυθμό ανάπτυξης που «μπορεί να είναι σημαντικά χαμηλότερος», όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Έλον Μασκ στα τέλη Ιανουαρίου.

Η ευρεία επιστροφή σε μια πιο μικτή προσφορά οχημάτων εξακολουθεί να προϋποθέτει ένα αμιγώς ηλεκτρικό μέλλον με πολύ βραδύτερο ρυθμό υιοθεσίας των νέων τεχνολογιών από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως.

Η Ford αυξάνει σημαντικά την παραγωγή και τις πωλήσεις υβριδικών μοντέλων, τα οποία μπορούν να διευκολύνουν τη μετάβαση στα ηλεκτροκίνητα οχήματα για τους οδηγούς που μπορεί να μην είναι έτοιμοι για πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα. Μπορούν επίσης να βοηθήσουν τις εταιρείες να ανταποκριθούν στα αυστηρότερα ομοσπονδιακά πρότυπα για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Η GM σχεδιάζει να διαθέσει στους καταναλωτές υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα με πρίζα παράλληλα με τα ηλεκτρικά και τα αυτοκίνητα φυσικού αερίου. Άλλες, όπως η Hyundai Motor, η Kia, η Toyota Motor και, ενδεχομένως, η Volkswagen, σχεδιάζουν να προσφέρουν διαφορετικά επίπεδα ηλεκτροκίνησης στις σειρές προϊόντων τους.

Όπως αναφέρει το CNBC, αν και η ζήτηση των καταναλωτών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχει αυξηθεί με τον τρόπο που ανέμεναν τα στελέχη, οι πωλήσεις των οχημάτων προβλέπεται ότι θα αυξηθούν τα επόμενα χρόνια.

Οι πωλήσεις τέτοιων οχημάτων στις ΗΠΑ άγγιξαν υψηλό ρεκόρ 1,2 εκατομμυρίων μονάδων πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας το 7,6% της συνολικής αγοράς, όπως εκτιμά η Cox Automotive. Το μερίδιο αυτό αναμένεται να αυξηθεί στο 30% έως 39% μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με τις προβλέψεις των αναλυτών.

Καθώς η τάση της ESG έγινε ολοένα και πιο δημοφιλής τα τελευταία χρόνια και καθώς η Tesla μετατράπηκε από εξειδικευμένη κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στην πιο πολύτιμη αυτοκινητοβιομηχανία με βάση την κεφαλαιοποίηση αγοράς της το 2020, η αυτοκινητοβιομηχανία άρχισε να στρέφεται όλο και περισσότερο στα ηλεκτρικά οχήματα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλησαν να μιμηθούν την επιτυχία της Tesla, με ορισμένους να υπόσχονται πως θα προσφέρουν αποκλειστικά EVs στο όχι πολύ μακρινό μέλλον.

Aν και καμία από αυτές τις αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχει ανακοινώσει επίσημα αλλαγές στους μακροπρόθεσμους στόχους της, υπήρξε μια αξιοσημείωτη αλλαγή στον τόνο των ανακοινώσεών τους. Οι εταιρείες παρακολουθούν το ρυθμό υιοθεσίας της νέας τεχνολογίας από τους καταναλωτές, αλλά και τους παγκόσμιους κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων και τις υποδομές φόρτισης EVs για να καθορίσουν τα μελλοντικά σχέδιά τους.

Η διευθύνουσα σύμβουλος της GM, Μαίρη Μπάρα και άλλα στελέχη δήλωσαν πρόσφατα ότι η ζήτηση των πελατών θα κατευθύνει τις προσπάθειές τους. Η Cadillac, από την πλευρά της, υποστηρίζει τώρα ότι θα προσφέρει μια πλήρη γκάμα EVs, αλλά δεν θα σταματήσει απαραίτητα την παραγωγή όλων των βενζινοκίνητων μοντέλων μέχρι το 2030.

Η Ford δεν είχε ανακοινώσει ποτέ σχέδια για την αποκλειστική προσφορά EVs σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά έχει θέσει στόχους για την πώληση πλήρως ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ευρώπη μέχρι το 2030 και το 50% των αντίστοιχων πωλήσεών της στη Βόρεια Αμερική.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Porsche, Όλιβερ Μπλουμ, δήλωσε πρόσφατα ότι η γερμανική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων βρίσκεται σε «μία ευέλικτη θέση» όσον αφορά την κατασκευή των οχημάτων της. Ανέφερε ότι η εταιρεία παρακολουθεί την υιοθέτηση των EVs και τους κανονισμούς των ρυθμιστικών αρχών. Παράλληλα, ο στόχος της είναι το 80% των πωλήσεών της το 2030 να αποτελείται από πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η ευρεία αλλαγή στο γενικότερο κλίμα της αγοράς φέρνει περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες πιο κοντά στο ήθος της Toyota. Με επικεφαλής τον πρόεδρο και πρώην διευθύνοντα σύμβουλο, Άκιο Τογιόντα, η αυτοκινητοβιομηχανία με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως υποστηρίζει εδώ και χρόνια ότι μια διαφοροποιημένη γκάμα ήταν η σωστή στρατηγική για την κάλυψη όλων των αναγκών των πελατών και την επίτευξη του στόχου net zero έως το 2050.

Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται τώρα να αποκομίσει τα οφέλη της στρατηγικής της, της οποίας η γκάμα περιλαμβάνει υβριδικά, plug-in υβριδικά, ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οχήματα που χρησιμοποιούν κυψέλες υδρογόνου.

Τι συνέβη

Μετά το σημαντικό ενδιαφέρον από τους πρώτους υποστηρικτές των EVs, που ενισχύθηκαν από τη χαλαρή νομισματική πολιτική και την άνοδο της Tesla, τα επιτόκια εκτοξεύτηκαν στα ύψη, το κόστος των πρώτων υλών αυξήθηκε ραγδαία και τα οχήματα έγιναν πολύ πιο ακριβά σε σύγκριση με τα αντίστοιχα παραδοσιακά.

Η αυτοκινητοβιομηχανία και η κυβέρνηση Μπάιντεν υπερεκτίμησαν την προθυμία των καταναλωτών να υιοθετήσουν μια νέα τεχνολογία χωρίς μια αξιόπιστη και διαδεδομένη υποδομή φόρτισης.

Η καμπύλη υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκε γρήγορα λόγω των «πρωτοπόρων» και κάποιων «περίεργων» καταναλωτών, αλλά οι  mainstream αγοραστές ήταν πιο δύσκολο να πειστούν.

Τι μέλλει γενέσθαι

Η στρατηγική της βιομηχανίας όσον αφορά τα EVs μπορεί να αλλάξει ακόμη πιο δραστικά τους επόμενους μήνες, ανάλογα με τις πολιτικές πιέσεις, συμπεριλαμβανομένης της οριστικοποίησης των προτύπων οικονομίας καυσίμου και εκπομπών ρύπων της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ.

Μια κινητήρια δύναμη πίσω από την εξάπλωση των EVs από τις παραδοσιακές αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ήταν η ανάγκη να πληρούνται οι ομοσπονδιακές απαιτήσεις για τις εκπομπές ρύπων και την οικονομία καυσίμων, ώστε να αποφεύγονται δαπανηρά πρόστιμα.

Οι προτάσεις που εξετάζονται επί του παρόντος από την κυβέρνηση Μπάιντεν για την ενίσχυση των προτύπων οικονομίας καυσίμων έως το 2032 θα μπορούσαν να κοστίσουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες περισσότερα από 14 δισεκατομμύρια δολάρια σε πρόστιμα με βάση την αποδοτικότητα των σημερινών στόλων τους.

Η αλλαγή στρατηγικής φέρει κι αυτή το δικό της κόστος: Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που επένδυσαν σε μεγάλο βαθμό σε υποδομές EV και έκτοτε άλλαξαν πορεία θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν απομειώσεις ή υψηλότερες κεφαλαιακές ανάγκες για την ενίσχυση διαφορετικών γραμμών παραγωγής. Παρ’ όλα αυτά, χωρίς πωλήσεις στους καταναλωτές, τους μένουν ελάχιστες επιλογές.

Δεν είναι σαφές πόσο τα υβριδικά και τα plug-in υβριδικά θα βοηθούσαν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταποκριθούν στους πιθανούς κανονισμούς, δεδομένου ότι τα πρότυπα διαμορφώθηκαν με γνώμονα την ταχεία υιοθέτηση των EVs. Όμως το μείγμα προϊόντων των αυτοκινητοβιομηχανιών θα πρέπει να ικανοποιεί τις ομοσπονδιακές κατευθυντήριες γραμμές.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Μπάιντεν αναμένεται να περιορίσει ορισμένους στόχους εν μέσω του βραδύτερου εκ του αναμενόμενου ρυθμού υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων, ο οποίος αποτελούσε σημαντικό κομμάτι των σχεδίων του για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Σε απόσταση αναπνοής, επίσης, βρίσκονται οι αμερικανικές προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου. Εάν επανεκλεγεί ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, αναμένεται να περιορίσει ή ακόμα και να καταργήσει τους κανονισμούς για την εξοικονόμηση καυσίμων, όπως ακριβώς έκανε κατά τη διάρκεια της πρώτης του θητείας.

Μια αντιστροφή αυτών των προτύπων τον Ιανουάριο θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για μια νέα εποχή βενζινοκίνητων και υβριδικών μοντέλων.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη αντιμετωπίζουν αυστηρότερους κανονισμούς όσον αφορά τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, οι οποίοι επί του παρόντος στοχεύουν στην απαγόρευση των πωλήσεων οχημάτων που χρησιμοποιούν παραδοσιακά καύσιμα έως το 2035. Ωστόσο, έχουν ήδη γίνει αλλαγές στους κανονισμούς ενώ πολλές συντηρητικές ομάδες, όπως το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, έχουν ζητήσει την κατάργηση της απαγόρευσης.

Διαβάστε ακόμη:

Αυστηρότεροι όροι για τη Golden Visa – Όλες οι αλλαγές για τις μισθώσεις Airbnb

Το γκαράζ στο κέντρο της Αθήνας που πήρε διεθνές βραβείο αρχιτεκτονικής

«Τρέχει» η ανακαίνιση της Αίγλης Ζαππείου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ