Ο παγκόσμιος στόλος φορτηγών πλοίων αποτελείται από περίπου 61.000 πλοία με μεταφορική ικανότητα περίπου 2,2 δισεκατομμυρίων τόνων. Τα πλοία που ανήκουν σε ελληνικές και κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες συνεισφέρουν το 34% της συνολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου. Παρόλο που η ενοποίηση ήταν σημαντική στον τομέα της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων, η συνολική ναυτιλιακή αγορά εξακολουθεί να είναι πολύ κατακερματισμένη και η μέση ναυτιλιακή εταιρεία διαθέτει μόνο λίγα πλοία.

Με την πάροδο του χρόνου, ωστόσο, έχουν αναδειχθεί βασικά ναυτιλιακά έθνη. Κάποια έχουν χάσει έκτοτε τη σημασία τους λόγω των μετατοπίσεων στο παγκόσμιο εμπόριο, αλλά η Ελλάδα παρέμεινε το σημαντικότερο ναυτιλιακό έθνος στον κόσμο.

Πιο πρόσφατα, η σημασία της Κίνας ως ναυτιλιακού έθνους έχει αυξηθεί και οι Κινέζοι εφοπλιστές ελέγχουν πλέον από κοινού τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο. Η χώρα κατέχει επίσης επί του παρόντος τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο φορτηγών πλοίων.

Μετρούμενοι με βάση τη χωρητικότητα φορτίου, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών πλοίων στον κόσμο. Συνολικά, ελέγχουν το 19% της μεταφορικής ικανότητας φορτίου και διατηρούν ιδιαίτερα υψηλό μερίδιο στους τομείς των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου. Ειδικοτερα η BIMCO, σε πρόσφατη ανάλυσή της, σημειώνει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 19% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) και τα μερίδιά τους η BIMCO, στην πρόσφατη ανάλυσή της, τα μερίδιά των Ελλήνων εφοπλιστών είναι ιδιαίτερα υψηλά: 22% στα bulk carriers, 23% στα tankers και 18% στα gas carriers.

Σύμφωνα με την BIMCO oι δέκα μεγαλύτεροι Έλληνες εφοπλιστές είναι όλοι «παραδοσιακοί» εφοπλιστές. Σε αντίθεση με τους δέκα πρώτους Κινέζους πλοιοκτήτες, η πρώτη δεκάδα των Ελλήνων πλοιοκτητών δεν κυριαρχείται από έναν μεγάλο πλοιοκτήτη. Αντίθετα, υπάρχουν επτά πλοιοκτήτες με στόλο μεγαλύτερο από 10 εκατομμύρια τόνους νεκρού βάρους, ενώ μόνο τρεις κινέζοι πλοιοκτήτες διαθέτουν τόσο μεγάλους στόλους.

Ειδικότερα:

1. Όμιλος Αγγελικούση με τον υπό διαχείριση στόλο των τριών εταιρειών του ομίλου να ανέρχεται σε 26,8 εκατ. dwt

2. Όμιλος Γ. Προκοπίου με 16,1 εκατ. dwt.

3. Όμιλος Αγγελικής Φράγκου διαχειρίζεται στόλο χωρητικότητας 14,3 εκατ. dwt

4. Cardiff Marine συμφερόντων του κ. Γιώργου Οικονόμου με χωρητικότητα στόλου στα 14,2 εκατ. dwt.

5. Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά με τη χωρητικότητα του στόλου φορτηγών πλοίων που διαχειρίζεται η εταιρεία να αγγίζει τα 13,4 εκατ. dwt.

6. Όμιλος Άννας Αγγελικούση και των γιών της Φραγκίσκου και Αντώνη Κανελλάκη (Alpha Bulkers, Pantheon Tankers και Alpha Gas) διαχειρίζεται στόλο 11 εκατ. dwt

7. Thenamaris με επικεφαλής τον κ. Νικόλα Μαρτίνο δ στα 10,9 εκατ. dwt.

8-9 Minerva Marine συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου και Marmaras Navigation του Διαμαντή Διαμαντίδη διαχειρίζονται έκαστη 9,2 εκατ. dwt

10. Costamare Shipping του Κωστή Κωνσταντακοπούλου με 8,9 εκατ. dwt.

Παρόλο που ο κινεζικός στόλος έχει λιγότερους μεγάλους πλοιοκτήτες, το βιβλίο παραγγελιών όλων των κινεζικών πλοιοκτητών είναι κατά 21% μεγαλύτερο από το βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων πλοιοκτητών.

Αν και οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι συχνά πολύ ενεργοί στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, αυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει ότι ο κινεζικός στόλος μπορεί να αυξηθεί ταχύτερα από τους στόλους των Ελλήνων τα επόμενα χρόνια.

Κοινό χαρακτηριστικό τόσο των Κινέζων όσο και των Ελλήνων πλοιοκτητών είναι ότι σε σχέση με τον υφιστάμενο στόλο τους, τα βιβλία παραγγελιών τους αφορούν πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και πλοία μεταφοράς καθαρών αυτοκινήτων (PCC), δύο αγορές που επί του παρόντος παρουσιάζουν σταθερή ανάπτυξη. Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες κατέχουν τα μεγαλύτερα βιβλία παραγγελιών σε αυτά τα τμήματα. Το βιβλίο παραγγελιών τους για πλοία LNG και PCC είναι αντίστοιχα 126% και 260% του στόλου τους.

Η BIMCO είναι μία από τις μεγαλύτερες διεθνείς ναυτιλιακές ενώσεις που εκπροσωπούν πλοιοκτήτες. Δηλώνει ότι τα μέλη της αντιπροσωπεύουν περίπου το 60 τοις εκατό της παγκόσμιας χωρητικότητας εμπορικής ναυτιλίας και ότι έχει μέλη σε περισσότερες από 130 χώρες, συμπεριλαμβανομένων μάνατζερ, μεσιτών και πρακτόρων.

Διαβάστε ακόμη

Σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τους servicers-8 παρεμβάσεις για το ιδιωτικό χρέος

ΡΑΑΕΥ: Με ποιους θα «αναθεωρήσει» τον σχεδιασμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ε.Ε.

Ε.Ε.: Προς επέκταση των έκτακτων ενεργειακών μέτρων λόγω της Μέσης Ανατολής

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ