Οι αγορές ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων έχουν αναπτυχθεί σημαντικά από το 2013 με αποτέλεσμα ο συνολικός στόλος των φορτηγών πλοίων να έχει αυξηθεί κατά 36% και των δεξαμενόπλοιων κατά 30%.

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers «η αύξηση αυτή δεν οφείλεται μόνο στις νέες παραγγελίες που προστέθηκαν στον υφιστάμενο στόλο, αλλά και στο γεγονός ότι και οι δύο αγορές έχουν γεράσει αρκετά τα τελευταία 10 χρόνια».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτουν:

το 2013, ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου ξηρού φορτίου ήταν 9,3 έτη, ενώ το 10% του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου ήταν ηλικίας άνω των 20 ετών.

– Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, η μέση ηλικία του συνολικού στόλου των δεξαμενόπλοιων ήταν 8,9 έτη και το 8% του στόλου ανήκε στην ηλικιακή ομάδα 20+ ετών.

– Πέντε χρόνια αργότερα, το 2018, παρατηρήσαμε μια μικρή αύξηση της μέσης ηλικίας του στόλου χύδην ξηρού φορτίου, καθώς αυξήθηκε στα 9,6 έτη,

-Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων η αύξηση ήταν πιο σημαντική, με τη μέση ηλικία του στόλου να αυξάνεται κατά 1,5 έτη.

«Ωστόσο, και στις δύο αγορές παρατηρήσαμε σημαντική μείωση των πλοίων που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα των 20+ ετών» υπογραμμίζουν οι αναλυτές:

«-Στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, το ποσοστό των πλοίων ηλικίας 20+ ετών μειώθηκε στο 7% (σχεδόν 30% μείωση σε σχέση με 5 χρόνια πριν), ενώ το αντίστοιχο ποσοστό της αγοράς δεξαμενόπλοιων μειώθηκε στο 6% (μείωση περίπου 25% σε σχέση με το 2013).

– Από τον Σεπτέμβριο του 2023, η μέση ηλικία των αγορών χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων έχει αυξηθεί κατά 2,6 και 3,6 έτη αντίστοιχα σε σύγκριση με το 2013 και ανέρχεται πλέον σε 11,9 έτη και 12,5 έτη αντίστοιχα.

-Η αύξηση αυτή μπορεί να δικαιολογηθεί από το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος του στόλου είναι υπερήλικας (δηλαδή ηλικίας 20+ ετών), με τα ποσοστά του ξηρού χύδην φορτίου και των δεξαμενόπλοιων να είναι τώρα 12% και 13% αντίστοιχα.

– Στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, τα περισσότερα παλαιότερα πλοία ανήκαν στα τμήματα Handysize, Handymax / Supramax / Ultramax και Panamax / Kamsarmax / P-Panamax, με περίπου 13% του συνολικού ενεργού στόλου κάθε κατηγορίας να ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 20+ ετών.

– Στην αγορά δεξαμενόπλοιων, το MR1 είναι το πιο γερασμένο τμήμα, καθώς το 27% του συνολικού στόλου MR1 είναι ηλικίας άνω των 20 ετών, ενώ ακολουθούν τα τμήματα VLCC και Suezmax με 13% και 14% του στόλου του καθενός αντίστοιχα να έχουν κατασκευαστεί το 2003 ή νωρίτερα.» και προσθέτουν:

«Έτσι, η “άσχημη” αλήθεια είναι ότι ο στόλος των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων ξηρού φορτίου μεγαλώνει όσο περνούν τα χρόνια.»

Ρίχνοντας μια βαθύτερη ματιά στις «δημοφιλείς» κατηγορίες πλοίων όπως τα VLCC, τα Suezmaxes και τα Aframaxes στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, η αναλογία των πλοίων ηλικίας άνω των 20 ετών στον ενεργό στόλο έχει αυξητική τάση από το 2020.

Μετά το 2000 και μέχρι τις αρχές του 2020, η αναλογία αυτή κινούνταν συνεχώς μειούμενη.

Όσον αφορά τα bulkers, παρακολουθώντας τις κατηγορίες Kamsarmaxes/Panamaxes, Ultramax/Supramaxes/Handymaxes και Handysizes, σημείωνεται επίσης μια αυξητική τάση από το 2020 για την αναλογία των πλοίων ηλικίας άνω των 20 ετών στον ενεργό στόλο.

«Η κύρια διαφορά με τα δεξαμενόπλοια είναι ότι η αναλογία αυξανόταν από το 2001 έως το 2008, οπότε άρχισε η πτώση της, κυρίως λόγω της έκρηξης των νεότευκτων πλοίων μετά την υψηλή αγορά του 2008» σχολιάζουν οι αναλυτές:

«Τα τελευταία 3 χρόνια έχουμε δει μεγάλες περιόδους με καλές τιμές ναύλων τόσο στην αγορά των δεξαμενόπλοιων όσο και στην αγορά των χύδην πλοίων. Πολλοί πλοιοκτήτες προτιμούν να διατηρούν τα παλαιότερα πλοία τους “ζωντανά”, καθώς προτιμούν να επιτυγχάνουν μικρό κέρδος αντί να “σκοτώνουν τα πλοία τους” για παλιοσίδερα.

Το 2023 τα bulkers που διαλύθηκαν σε όρους DWT ήταν περίπου 4 εκατομμύρια σε σύγκριση με τα 4,3 εκατομμύρια το 2022 και τα 5,21 εκατομμύρια το 2021, αριθμοί που είχαν να παρατηρηθούν από το 2008, όταν διαλύθηκαν 5,56 εκατομμύρια DWT.

Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων η κατάσταση είναι πιο εντυπωσιακή, καθώς το 2023 μέχρι στιγμής έχουν διαλυθεί μόνο 0,28 εκατομμύρια DWT, σημειώνοντας τον χαμηλότερο αριθμό από το 1970».

Διαβάστε ακόμη

Κτηματολόγιο: Επιστράτευση ιδιωτών δικηγόρων για να αντιμετωπιστούν οι πάνω από 150.000 εκκρεμότητες

Moody’s: Αναβάθμιση της Τράπεζας Κύπρου και της Ελληνικής Τράπεζας με θετικό outlook

Φάρμακα: Ψηφίζεται ο νόμος για τη διανομή ακριβών σκευασμάτων κατ’ οίκον

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ